2019. január 4., péntek

Megszelídített - könyvértékelés


Mondhatni egy klasszikus mű került a kezembe 2019 második olvasásaként. Valahogy számomra a 24 és fél évem alatt kimaradt ez a rövidke történet. Már egy ideje tervezgettem, sőt elhatároztam, hogy kiveszem könyvtárból és elolvasom, de nem jutottam el eddig. Karácsonykor egy nagyon kedves barátom küldött egy kisebb csomagot nekem, tele mindenféle édességgel, apróbb ajándékokkal. De a legnagyobb meglepetés a doboz aljáról került elő. Hiszen ott várt rám Antoine de Saint-Exupéry örökzöldje, A kis herceg.

A könyv egy új kiadásban került hozzám, ami keménytáblás, és nagyon szép a borítója. Valamint meglepetésemre illusztrált kötet is a végén pedig vannak kiszínezhető illusztrációk is, amelyeket a szerző készített eredetileg.


„Ha hagytuk magunkat megszelídíteni, bizony fennáll a veszély, hogy sírás lesz a vége…” – Hagytam, hogy megszelídítsen ez a könyv engem is, és a befejeztével ugyan nem sírtam, de magamhoz ölelve a könyvet gondolkoztam, hogy valójában mennyi mindent is adott ez a kis történet nekem.

A tegnapi nap folyamán nem csak a kis herceg indult el utazására, hanem vele együtt én is. Én régen mindig úgy gondoltam, hogy ez a történet egy mese. Ugyan ez így van, de annál sokkal több. Felnőtt emberként teljesen máshogy értelmeztem. A maga gyermeki bájával mutatta be, hogy mennyire átsiklunk a lényeges dolgokon, mennyire nem éljük meg a szépet, hanem felszínes dolgokra koncentrálunk.

A kis herceg több bolygót látogatott meg, ahol különböző emberekkel találkozott. Volt ott király, tudós, iszákos, üzletember. Mindenkinek más volt fontos, amire a kis herceg gyermekekre jellemző, egyszerű kérdésekkel próbált rájönni. Ez késztette gondolkodásra a szereplőket. A Földön tett látogatása során találkozik az elbeszélővel, aki kezdetben nem igazán érti a kisöreg történetét. Ám végül, amikor egészében megérti mi az, ami igazán fontos számára, közel kerül szívéhez, de sajnos el is kell veszítenie.

Rengeteg olyan rész, idézet volt a könyvben, amelyet olvasva egy picit megálltam, és elmerengtem rajta, hogy mennyire egyszerű az egész élet, és mennyire látok máshogy dolgokat. Több idézetet is kigyűjtöttem közben, hiszen nagyon tanulságos dolgokat ír le a történet.

Csak azt ismerjük igazán, amit megszelídítettünk – mondta a róka. – Az embereknek nincs már idejük arra, hogy bármit is megismerjenek. Csupa kész dolgot vásárolnak a kereskedőknél. De mivel barátot nem lehet kapni náluk, az embereknek már nincsenek barátaik. Ha barátot szeretnél, szelídíts meg!


Az utolsó pár oldal közeledtével kicsit pánikba estem, hogy ne legyen még vége, nem akarom, hogy vége legyen. Úgy voltam vele, hogy milyen kár, hogy én ezt eddig halogattam... Ám valamilyen szinten jó is, mert régen nem biztos, hogy megértettem volna így, ahogy most. De biztos vagyok benne, hogy ez lesz az a mű, amit nem egyszer fogok olvasni életem során. Nem hiába ilyen időtálló. Mindenkihez szól, nem csak gyerekekhez.

F.


Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
Le Petit Prince
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2017.
96 oldal


"...egy nagy költő üzenete, mely megszabadít bennünket minden magánytól, és elvezet minket a világ nagy titkainak megértéséhez." (Martin Heidegger az 1949-es német kiadás előszavában)
Egy "égből pottyant" kisfiú bolygóról bolygóra vándorol, rácsodálkozik a felnőttek furcsa világára, és megtanulja, hogy az igazán lényegest csak a szívünkkel láthatjuk.
A francia pilóta-író csodálatos kis remekművét gyerekek és felnőttek milliói olvassák szerte a világban.
Énformáló találkozásokkal teli, a gyermekkor csodaváró hitét a felnőttkor kiábrándult józanságával szembeállító történet.
Olvashatjuk akár szívmelengető, időtlen meseként, akár elgondolkodtató, többrétegű filozofikus példázatként.
Egy biztos: minden életkorban mindenki megtalálhatja benne a neki szóló üzenetet.
A kis herceg a világirodalom legtöbbet olvasott, legtöbb példányban kiadott, legtöbb nyelvre lefordított műve.
"A kis herceg egyszerűen szól komoly dolgokról, és ezt egyszerre két nyelven teszi: a gyermekkor és a felnőttkor nyelvén. Kétségkívül ebben rejlik ennek a kis könyvnek a zsenialitása, és páratlan sikerének titka." Marie Desplechin, írónő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése