2019. január 14., hétfő

Rókákkal táncolni - verseskötet értékelés


5-6 évvel ezelőtt kezdtem el ismerkedni a kortárs költészettel. Akkor ezerrel pörögtek mindenhol Simon Márton Polaroidok kötetéből részletek. Miután kiderítettem, hogy mik ezek a kis szösszenetek, beszereztem teljes egészében a művet. Valahol itt kezdődött el az egész.

Azóta már beszereztem a korábbi kötetét, Dalok a magasföldszintről címmel. Meg nyitottam új költők felé, mint például Závada Péter.

Nagy örömmel töltött el, amikor megláttam, hogy Simon Márton új kötetet ad ki tavaly év végén. Elő is rendeltem, hiszen az ő versei valahogy közelebb álltak hozzám, mint Závadáé. Így került hozzám a Rókák esküvője. Azóta csak a polcra raktam, mert valahogy mindig másfelé irányult a figyelmem, de ma délután leültem és végigolvastam.



Nálam kialakult egy olyan rituálé, hogyha verses kötetet olvasok, akkor csak is post-it jelölőkkel ülök le a művelethez. Egyszerűen csak ott hagyok egy jelölőt annál a versnél, ami első olvasásra teljes egészében, vagy elég, ha csak pár sorral megérintett. Most sem volt ez másként.

Olvasás után így néz ki a kötet
Akárhányszor olvasok kortárs költészetet, újra meg újra arra jutok, hogy mennyire elvont dolog is tud ez lenni. Olykor én is csak leengedtem az ölembe a kis könyvecskét, és kerestem az összefüggést az amúgy összefüggéstelennek tűnő versekben, vagy csak elmerengtem az épp olvasott soron, ami szinte az elevenembe vájt. Amikor ezeket olvasom, valahol mindig előjön a melankolikus énem, mert ezek a versek valahol pont ennek kedveznek.

Nem azt mondom, hogy egytől egyig az összes vers betalált nálam. Mert sosincs ilyen. De azért elég sokban megtaláltam azt, amit kerestem. Sőt, volt egy egész blokk, aminek minden részéből egy-egy sor megfogott. Amikor befejeztem, teljesen úgy éreztem, hogy ez a könyvecske a Polaroidok kibővített változata lett. És ha jól rémlik, egy-két helyen meg is jelentek az ott lévő sorok. Lehet, nem véletlen éreztem így.

Itt hagynék egy részletet, ami kapásból jellemzett, és azt mondtam, hogy úr isten, ez mennyire én, mennyire jelen van az életemben. Nem csak amúgy, hanem átvitt értelemben, egy-két emberi kapcsolatomra.

Simon Márton: .MOV /részlet/

                                        Van a telefonomon egy videó,
                                        talán ha egy másodperc az egész.
                                        Próbáltam valakinek küldeni egy képet magamról,
                                        de a kamera videófelvételre volt állítva, én meg
                                        nem vettem észre, csak megnyomta a gombot,
                                        és ennyi. Tényleg legfeljebb egy másodperc,
                                        nézek a lencsébe, aztán rájövök, mi van,
                                        és kikapcsolom. Mint egy kilazult fotó,
                                        apró rezdülések és mélységes banalitás
                                        egy rendetlen, homályos szobában.
                                        Valami ilyesmi maradt bennem rólad,
                                        abból, ami voltál.

Lényeg a lényeg, ezt a kötetet is nagyon szerettem. Egy szélviharos, csendesnek mondható délutánból elég volt másfél órát rászánnom, hogy elnyeljen a Rókák esküvője. De milyen jól tettem.

Aki szereti a kortárs költészetet, ne hagyja ki Simon Márton új vers csokrát. Nem mondanám épp vidám hangvételűnek őket, de ha valakinek nem jelent ez gondot, akkor szeretni fogja. Én legalábbis így voltam vele.

F.

Simon Márton: Rókák esküvője
Kiadó: Jelenkor Kiadó
Kiadás éve: 2018.
105 oldal

SIMON MÁRTON harmadik kötetének költészete egyenes beszéd, kitérőkkel. Egy olyan belső monológ felvétele, amelyből az ébrenlét cenzorai még nem vágták ki a mindennapokat folytonos ostrom alatt tartó irracionalitást. Néha nehéz különbséget tenni élők és holtak között: van, aki távozik, és van, aki visszajár. Az emberi beszédet meg megrepesztik a természet és a technológia szívhangjai. Belebotlunk egy papírpohárba, és mire felnézünk, a versmondatba már besétált egy őz. Vagy egy róka, amelyben a legtöbb hagyományos kultúra szerint soha nem lehet megbízni. Simon Márton versei azon egy olyan világról szólnak, ahol lehet, hogy már csak a rókákban bízhatunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése