2022. július 7., csütörtök

A szerelem fáj - verseskötet értékelés

Aki régóta olvasóm, tudja, hogy néha napján szoktam kortárs költészettel foglalkozni a blogon. Jó régen írtam bejegyzést verses kötetről, hiszen valahogy azokról a rövidségük miatt nem tudok annyira összeszedetten megnyilvánulni, mint például egy 300-400 oldalas regényről. De most talán sikerül.

Foglalkoztam már Závada Péter köteteivel, de számomra a kedvenc modern költőm egyértelműen Simon Márton. Bizony, anno engem is a Polaroidok fogott meg, egész pontosan 2013-ban olvastam először, aztán utána egyből meg is vettem a korábbi kötetét. Majd az utána megjelenőket is. A legújabb kötetétről egyébként ide kattintva tudtok egy kis szösszenetet olvasni tőlem. De most nem a fent említett alkotókról fogok beszélni.

Szerintem, aki otthonosan mozog az irodalmi világban, már találkozott párszor Rupi Kaur jellegzetes verses köteteivel. A Tej és méz népszerűvé vált hazánkban is. A tartalmát olvasva úgy éreztem, ez a vers csokor nem fog annyira közel állni hozzám, így nézelődtem még a munkásságában. Így találtam rá a nap és az ő virágai című kötetére – amivel egy kedves barátnőm lepett meg névnapom alkalmából!

Egy házban hűsölős nyári délutánomat a kötetre szántam, kerestem valami rövidebb olvasmányt, és ennél jobbat nem is találhattam volna a célra. Egy óra alatt végig lehet érni a köteten, amely szeretet és a szerelem különböző fázisai köré csoportosítja a verseket. Jó szokásomhoz hívem most is a kis jelölő címkéimmel ültem le, és meglepően sok verset jelöltem be.

A kötet öt nagyobb részre oszlik: hervadás, elhullás, gyökerezés, növekedés és virágzás. Az első, hervadás nevű részben egy fájdalmas szakítást dolgoz fel. Ugyan ilyen érzelmekben még nem volt részem, de pár sora így is megfogott. Talán azért, mert valahogy tudtam más élethelyzetbe is beilleszteni a gondolatait, és úgy már egyből átéreztem a dolgot, amiről ír.

A második „fejezet” az elhullás címet viseli. Ezt a részét a kötetnek úgy éreztem, hogy a költő egyfajta öngyógyításnak szánta. Hiszen nagyon erősen a saját lelkére és testére éleződött ki az egész. Úgy gondolom, hogy a nők kb. 80%-a harcban áll a saját kinézetével, amire a mai Instagram ideálok rátesznek egy lapáttal. Ez a része a verses kötetnek pont ezt az örökös harcot mutatja meg – ami a szakításnak köszönhetően csak felerősödött a költőben.

„a testemet a külsőmre redukáltam
elfelejtettem mi munkájába került hogy életbe tartson
minden szívveréssel és lélegzetvétellel
selejtnek minősítettem mert nem volt olyan mint az övék
mindenhol csoda után kutattam
olyan ostoba voltam hogy nem vettem észre
máris egy csodában élek”

Gyökerezés a címe a harmadik blokknak, amit családjának, főként édesanyjának szentelt Rupi. Nem igazán olvastam utána a szerző életének most néztem rá, ahogy írom ezt a bejegyzést, de egyértelműen lejött, hogy milyen háttérrel rendelkezik ő. Ezen a részen belül is más-más témákat fogott meg, például volt egy vers, ami arra épült, hogy mennyire megvetették és megvetik jelenleg is egyes társadalmakban a lány gyermekeket és hogyan tettek azért, hogy lánygyermekek ne is szülessenek, vagy maradjanak életben.

A fájdalmas részek, élethelyzetek után a negyedik szakasz a növekedés, amely a tovább lepést mutatja be. Fel-felsejlik a korábbi kapcsolat, és a szakítás az új szerelem előtt, majd a végén átadta magát a jó érzéseknek, élményeknek. Kellemes volt erről olvasni és így előre haladni az egész verseskötetben, hogy a sok rossz érzelem helyét szépen lassan átveszi a jó.

A lezárás a virágzás címet kapta, ezt egyfajta összegzésnek éreztem. Mind lelkileg, érzelmileg és testileg. Több olyan sor is volt ebben a bekezdésben, ami gondolkodásra késztetett.

És pont ez a lényege, a varázsa a kortárs költészetnek. Többféle stílust olvastam már, más-más írók tollából. Mindegyiknek megvolt a maga tematikája, mindegyikben megtaláltam magamat valamilyen formában. Rupi Kaur művészetébe szerintem jó bevezetés volt számomra ez a verses kötet. Külön plusz volt az illusztrációja, ami szintén Rupi műve. Több versében találtam meg magamat, ugyan nem pont abban a kontextusban, ahogy ő megírta, de bele tudtam illeszteni az életembe, bizonyos helyzetekbe. Voltak olyan versek, amik nem hagytak nyomot bennem. Ilyen is van. És kell is, hogy legyen.


Szerintem ezek után nyitni fogok még Rupi verses köteteire, hiszen ez a könyve éppenséggel megnyert magának. Aki szereti a kortárs költészetet, és a felkapott dolgokat, vagy esetleg olyan „bölcseleteket” amik Instagramon szárnyalnak, úgy érzem, ez a kötet tetszeni fog neki. De kell hozzá egy bizonyos életkor, hogy minden verset a saját szintjén tudjon az ember értelmezni. Ez szerintem fontos ahhoz, hogy egyben tudja az olvasó tudja megérteni a könyv minden egyes részét.

F.

Rupi Kaur: a nap és az ő virágai
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.
Kiadás éve: 2021
256 oldal

ez az élet receptje
mondta anyám
közben ölelt én a vállán sírtam

gondolj a virágokra amiket elültetsz
a kertben évről évre
ők megtanítják neked
hogy az embereknek is
muszáj elhervadni
levelet hullatni
gyökeret ereszteni
növekedni
hogy virágozhassanak

Erőteljes utazás. Növekedésről és gyógyulásról és arról, hogyan találhatunk otthonra önmagunkban. A nap és az ő virágai, amelyet maga Kaur illusztrált, egy öt fejezeten – hervadáson, elhulláson, gyökerezésen, növekedésen és virágzáson – átvezető utazás.

A szeretet minden formájának ünneplése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése