2015. december 6., vasárnap

Az éhezők viadala: A kiválasztott II. - filmértékelés

Az utolsó Éhezők viadala könyvet májusban fejeztem be, rögtön meg is néztem a filmet. Ami ugye két részre lett osztva. Nos, az első filmet (értékelés itt) én teljesen elnyújtottnak helyenként unalmasnak éreztem, de lényegében a könyv első, komorabb fele után ezt is vártam. A befejező részét idén adták ki, ééééés két hete végre kis hazánkba is megérkezett. Azt hittem elsőre, hogy lemaradtam a premierről, de szerencsére nem. Múlt hétvégén végre eljutottam moziba és meg is nézhettem.

A film előtt elkaptam pár posztban angol előzeteseket, amik alapján felpörögtem, hogy húúú végre akció. Igen, itt nem volt hiány történésekben, szerencsére. Számomra az első fele után kérdéses volt, hogy mi lesz a Seymour Hoffman által megformált játékmester szerepével, ugyanis az első film végén olvasható volt, hogy az ő emlékére ajánlják. De a színész jelenetei végig megvoltak, szóval megnyugodtam. A plakát "lángol", így ez már sokkal jobban passzol ehhez a részhez.

Erősen SPOILER töltöttségű írás következik!

Én reménykedtem egy emlékeztető részben, ami például lehetett volna az előző filmből az utolsó snitt, hogy Peeta vergődik, Katniss révetegen nézi, de egyből belecsaptak a készítők a sztoriba. Katniss a fojtogatás miatt ideiglenesen megnémult és miután levették a nyakmerevítőjét, egyből beszélni akar. Egyből Petaa-val. Ő nem beszélhet vele, de beküldik a húgát. Én valahogy ilyen részre nem emlékeztem a könyvből, úgy volt meg a dolog, hogy Katniss ment csak be az eltérített sráchoz, Lehet, hogy én emlékszem rá rosszul, nem kizárt. Peeta bekattanva közli Prim-mel, hogy öljék már meg a nővérét, az üveg mögül pedig Katniss végignézi elmebeteg Ken barbie jelenetét. A lányt kicsit lehúzzák Peeta szavai... Kiviszik a terepre, ahol a robbantgatásból várják a túlélőket. Katniss-t aranyosan meglövik, így Coin parkoló pályára állíthatta ezt követően. Finnick és Annie esküvőjén Katniss megtervezi a kamikaze akcióját Johannával karon öltve. Elindul EGYEDÜL. Majd kiköt az osztagnál. Ácsi! Az esküvő végén Peeta által díszített torta miatt bukik ki a lány, majd ezt követően Johannával elmennek egy kiképzésre, hogy katonák lehessenek. Innen ez eléggé kimaradt, de helyette kaptunk émelyítően kameraforgós nővér-húg ölelkezést. Hatásvadászat on the stage.
A sztár osztag egy része
Tehát megindulnak a "látvány" bevetésre, ahol jó pár izgalmas rész elé nézhetünk. Minden a helyén volt, a jeleneteknél és a történet vezetésben is egyaránt. Kaptunk feszültséget is, ami a szakaszvezető helyettes személyénél elég erősen kiéleződött. Arra gondoltam, hogy úgy adják ezt át, mintha a nő is Coin kezére játszana. Az ikrek halála egyébként elég érdekesen volt megjelenítve. A massza elvonulása után egyedül hagyták őket az épületben, mert a sztár osztag lelépett, hogy mentsék magukat. Bevonulnak a békeőrök, és lőnek az házra, de a két csaj leszedi a nagy részüket. Most komolyan... A viadalokban megszokott drámai beharangozónak köszönhetően hőseink tudtára jut, hogy a Kapitólium szerint ők halottak, szóval zöld út van az akció megvalósításáig. Közben jeleneteket kapunk a vezetőségről, amiket én a filmekben különösen is kedveltem, hiszen így ezt az oldalt is láttatták a készítők.

Gale a csatornában
A csapat lemegy a föld alá. Talán ezt a részét vártam a legjobban a filmnek, hiszen a csatornás mutáns jelenet elég mozgalmas volt a könyvben. Bár a hősi halálra jutó Finnick miatt nem is kedveltem annyira... A hanghatásokkal, sötét környezettel még jobban betalált a mutánsok felbukkanása. Hőseink megbújtak Cressida ismerősénél, Tigris (Tájgrisz??!!???!+!?) készségesen állt segítségükre. Szóval Katniss és Gale elvegyülhettek a menekültek között - bokáig érő bundában és fejbe húzott csuklyával - hogy véghez vigyék a tervet. A rezidencia előtt ellenőrizték az embereket a békeőrök, ám ugyebár ez meg sem fordult a két hős fejében, így inkább megfordultak és ketten haladtak a tömeggel ellentétes irányban. Ennél feltűnőbben akarva sem lehetett volna csinálni... Hirtelen robbanás, lövöldözés, a két szereplő elkerül egymástól, Gale-t elfogják, Katniss evickél előre, ahol meglátja a gyerekeket, akiket bombáznak. Oké, és hol a pod? Miért nem szakad ketté az utca? És miért nincs évődés, mert Gale-t ott kell hagyni? Jó, ezt valamilyen szinten kompenzálják a kétségbeesett emberek kavalkádjával és az ejtőernyős bombás jelenettel. Poszáta felfedezi húgát, és mielőtt odaérne hozzá, újabb robbanás jön, ő pedig kifekszik lángoló ruhában, majd a körzetben ébred. A könyvben súlyos sérüléseket szenved, de itt ez nem igazán látszott, esetleg az égő ruhájából lehet erre következtetni... Haymitch elmondja a lezáró eseményeket, és Effie-vel karon öltve Katniss elmegy az elnök egykori rezidenciájára. Snow elnökkel való beszélgetésük fontos rész volt, ami szerencsére nem maradt ki a filmből, és jól is volt megjelenítve a rózsa kertben.
Az utolsó nyíl a háborúban
Poszáta feladata a háború végét jelentő íjat kilőni. A téren történő végigvonulása a dob szólóval jó ötlet volt. Így az egész jelenet olyan fennkölt érzést adott vissza. A nyíl a helyére talált, Snow nem halt bele a köhögésbe, inkább a lázadót ölték meg. Katniss visszamegy a győztesek falujába, ahol gyakorlatilag Peeta-val és Haymitch-csel élnek egyedül. Végül egy levélből megtudjuk, hogy a többiekkel mi a helyzet, valamint végignézik, ahogy Paylor parancsnokból lesz az új elnök, és a filmet - valamint az egész sorozatot lezáró - idilli képként láthatjuk, hogy Katniss és Peeta családot alapított.

Nos, ez a film szerintem méltó lezárása volt az egész Hunger Games trilógiának. Még mindig ott vagyok, hogy felesleges volt az utolsó részt kettő filmre bontani, bár így a második után talán jó döntés volt. Ez a film már pörgősebb volt, mint a másik. Számomra nem okozott meglepetést a könyv után, minden lényegesebb jelenet előtt már sunyi mosollyal ültem a nézőtéren, hogy "na, mikor lesz? Oh, ez az!". Egy jó barátnőmmel mentem el a mozira, aki nem olvasta a könyvet, és a film vége felé már úgy volt, hogy "de te tudod mi lesz? ne már, te tudod mi lesz, ez így nem ér!".
Szóval minden a helyén volt, kivétel azok a részek, amiket fent említettem, de ezek valamilyen szinten kiegyenlítődtek az egész filmet nézve. A színészi játékok jók voltak, főleg Jennifer Lawrence-é, aki igazán, szó szerint takony és nyál csorogva tud zokogni, és hát ilyet nem sok filmben láttam eddig. Egyedül talán Katniss-ék édesanyját megformáló színész nyújtásával nem voltam megelégedve, mert olyat szerintem én is tudtam volna nyújtani. Lényegtelen.

Itt a vége, fuss el véle, jó volt ez az Éhezők viadala trilógia. Könyvben többet nyújtott, mint mozivásznon, de mindkettő élvezhető. Ez a történet adott egy olyan utópisztikus világot, ami nem rugaszkodik el annyira a valóságtól, csak pár pontban, de itt nem zombik futkosnak vagy vámpírok szipolyozzák ki a túlélők vérét, hanem emberek próbálnak meg kitörni egy elnyomó hatalom alól. Suzanne Collins és a film rendezői szerintem remekeltek.

F.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése