2015. október 7., szerda

Eleven testek - film értékelés

Az utolsó film értékelésem elég régen volt. Mostanában nem néztem könyves adaptációkat, utoljára talán az Éhezők viadala harmadik részének az első felét láttam. De mivel végeztem az Eleven testekkel, így jöhet a film, amire nagyon is kíváncsi vagyok a könyv után!

A szereplőket nézve kapásból kiszúrtam, hogy R-et alakító színész ismerős nekem. Nem hiába, hiszen az egyik kedvenc film szériámban is játszott. Meg elég sok filmben/sorozatban. Többiek annyira nem mozgattak meg. Az előzetesét még a könyv olvasása előtt megnéztem, és az alapján is tetszett az ötlete. Most találtam egy filmhez kapcsolódó plakátot. Na itt felnevettem. Halálosan szexi? Jézusom. A többi plakát amúgy jó, a könyv borítóján látható virágos szituációt mutatja. De hát ez... Na mindegy.

Szóval a film.
Indulásként, így összegezve had szúrjam már ide a "könyv sokkal jobb, mint a film" közhelyet. Mert itt ez volt!!!!! Nem azt, mondom, hogy végig, mert az eleje tényleg jó volt, minden úgy volt, ahogy kellett, minden ment a helyén, pár lényegtelen rész ki volt hagyva (ami olvasás után ugyebár szemet szúrt), szóval úgy az első egy órában semmi problémám nem volt. De az utolsó 20 perc, fél óra alatt konkrétan a világból ki tudtam volna futni. Értem én, hogy forgatókönyv íráskor elrugaszkodnak a könyvtől. De mi a jóságos ég volt ez az elcsépelt, leegyszerűsített maszlag, ami a végét adta a filmnek??? Kedves forgatókönyv író(k)! Ülj(etek) le, egyes!!!!!!!

Rendben, lenyugodtam. Most akkor kezdem is az elejéről.


A film elején R narrációja szépen elmeséli, hogy mi történt vele. Sok filmesítés esetén az a gond, hogy a szereplők gondolatai, amik a könyvben jelen vannak sajnos a filmből hiányoznak, így azokat a néző nem látja át - példának okáért ilyen a Szürke ötven árnyalata. De ez itt megvolt, nyilván máshogy nem is tudták volna megoldani a zombi szemszögéből a történetet. R említi, hogy a ruhájuk alapján próbálja elképzelni, hogy ki mivel foglalkozott élőként. Azt mondja magáról, hogy ő valószínűleg munkanélküli volt. Miért? És hol az ing, az öltöny, nyakkendő? Mert nekem egész végig úgy volt meg R, hogy üzletember volt. Nem ahogy a könyv borítón/filmben szerepelt. Amikor elindultak a városba, hogy vadásznak, R elejtett egy olyan megjegyzést, hogy "bakker, de lassúak vagyunk". Ahhoz képest a filmben nem is voltak olyan lassúak. Csak néha. Ez igazából lényegtelen, csak nekem feltűnt. Tudom, tudom a könyv után mindig nagyon kritikusan veszem a filmeket.
Az elevenek
A következő résznél találkozunk az "elevenekkel", Perry és csapata indulnak egy elhagyott városba gyógyszerért. Ez viszont jó volt, mert így tudjuk, hogy kerülnek oda az emberek. Keresik a gyógyszereket, aztán jönnek a zombik, egymásnak esik a két fél. Ééééés ekkor R meglátja Juliet, miközben sörétessel lövöldözik és itt úgy nézi, mint egy kisgyerek áhított játékát a boltban. Ez itt mégis mi? Azt se tudta itt még, hogy ki a lány, miért érdekelte volna? Végül elkapja Perryt - aki megzavarja szerelmes nézelődését egy vállba lövéssel - megeszi az agyát, és akkor már tudja ténylegesen, hogy ki Julie. Itt nem tértek el a könyvtől, R elvitte a lányt a reptérre. Egy kicsit később elmajszolja a maradék agydarabot R (egyedül, és a kocsiban, de hol van M?). Az emlékek közt megtalálja, hogy Perry miért irtotta a zombikat: apja is egy lett közölük. Ilyenre nem emlékszek a könyvből, de a személyes kötődés a zombi apokalipszishez jó magyarázat.
"Túl... sok."
Julie ekkor meg akar lépni, de hamar tántorgó, hörgő zombikba szalad, rájön, jobb R mellett maradnia. Az evős, faggatós rész alatt R kéri, hogy maradjon egy kicsit vele, aztán elszórakoztatják egymást. Jön az autóvezetős rész, ahol észrevettem valamit. Hol vannak a gyerekek? És R felesége? A gyerekeket az elején megjelenítették, de nem értem, hogy ennek akkor mi volt a lényege, ha nem kapnak szerepet. Így kimaradt a megcsalás, meg a többi ehhez kötődő rész is. Ne már... Ezért jár a fekete pont. Táncolgatnak, csapd le csacsizni próbál a lány R-rel, szemüvegeket aggat rá, majd az arcához tart egy "Zombie" című (túl találó...) DVD-t, aminek a tokján egy zombi fej van. Most komolyan? Úr Isten... Az aranyos idillt megtöri Julie kérdéseivel Perryről, aztán kiborul R-nek a helyzet miatt. Mialatt Julie alszik, R egy kicsit bambul, aztán amikor feléled, látja, hogy a lány ismét meg akar szökni, ám most bajba is kerül. R beveri haverja képét, meg legyűri a többi zombi, ám jönnek a csontik. Menekülőre fogják, a kijárat előtt M letarolja a csontvázakat, mint a kugli bábukat, és segíteni akar nekik. Julie kiakad, hogy ki a franc kérte rá. Ekkor M megjegyzi, hogy bejön a lány neki. Na jó, itt nevettem. Julie nyer, R hazaviszi. Semmi ünnepélyes kivonulás, csak kimennek a kocsihoz, aztán elindulnak és megbújnak az elhagyott házban. Kapunk egy snittet a többi zombiról, és M dolgokra kezd emlékezni, majd szimbolizálják, ahogy a holtak kezdenek éledni. A következő részben a városban Julie kiszúrja apját, aki az elhagyott résznél járőrözik. Mit keres ott? Amikor a lány haza megy, azt mondja, hogy csapatokkal kerestette. Na mindegy is... Julie beszélget R-rel, aki ezt követően kinyögi, hogy ő ölte meg szerelmét. A lány nem nagyon lepődik meg ezen (ahogy a könyvben sem). Ez a rész számomra azért volt elhamarkodott, mert a könyvben ugye ezt a zombi Julie barátnőjének mondja el, aki szintén elmond erre egy titkot. Meg szerintem így sokkal jobb is lett volna a történet szempontjából... Azt követően R elalszik, és álmodik. Álmában Perry, Nora és Julie jelennek meg, beszélgetnek, amibe őt is bevonják. Oké, hogy valamilyen szinten R is jelen van az adott helyzetben, de nem így... Julie közben hazaindul, a Stadion előtt azonosítják (retina beolvasással??) aztán apuka a nyakába borul, hogy mennyire aggódott érte.
"Segít?"
R haza vánszorog, összetalálkozik a megtért zombik csoportjával, M egy kicsit ápolgatja a lelkét (leribancozza a csajt, mert meglépett), aztán közli, hogy ő emlékszik a tejbegrízre, és változnak. Miért kell mindent ennyire előrehozni a filmben???? R erre megindul, hogy EXHUMÁLJÁK a várost. Igaz, hogy zombi hősünk bejut az emberek közé, de semmi terv nem volt... Ezt kompenzálták azzal, hogy a fiú emlékeit felhasználva jut be a városba. De hát akkor is... Eljut barátnőjéhez, Nora kérdésekkel bombázza, aztán kisminkelik, hogy be tudjanak vele menni a városba. De nem vezetik körbe. Oh, de nem ám. Egyenesen sétálnak az oroszlán barlanghoz: mennek Julie apjához. Nem, nem, nem. Miért kell ezt így? Az őr megállítja R-t, aki ösztönzi magát arra, hogy mondjon valami emberit, kinyögi, hogy mi újság és megállapítja, hogy ez 10/10-es alakítás volt. Julie lead apja előtt egy komplett kiselőadást, hogy a zombik javulnak, segítsenek nekik, és jó lesz a világ. Na, ne... Majd R odaugrik, hogy hello erre én vagyok a jó példa. NA NE. Mr. Grigio jutalmul pisztolyt nyom az arcába, Nora pedig megvédi őket. Julie-nak nem kell kést vágnia apjába, hogy ne bántsa őket. Ugyan már, az túl esemény dús lenne, meg amúgy is, hogyan nézne ki mozivásznon, hogy az apja ellen megy a lány? R-ék eljutnak a zombi csapathoz, akik a Stadion alatt voltak. Mikor és hogyan kerültek oda? Aztán elindulnak terv nélkül, csak úgy. Mert hát egy ilyen helyzetben minek is az? Jön egy jelenet, hogy egy katona meglát egy csontit, ami rátámad, de egy jó zombi leüti azt, és segít a katonának. Na, ez itt jó volt, különösen tetszett. Szóval Juliékat üldözik a csontik, Julie leszed párat a Stadion gyepén, aztán egy ajtónál szembenéznek a szakadékkal. De R magához öleli Julie-t és puff, kiugrik. Inkább nem is mondok semmit, úgyis tudjátok... Szóval beleesnek egy kacsaúsztatóba, ahol tanácstalanságukban elcsattan egy csók, ám Grigio apuka ezt nem nézi jó szemmel, golyót ereszt R-be.
Vérzik!!!
Julie kiborul, apjának tart egy újabb kiselőadást, közben R észleli, hogy bizony ám, vérzik. Julie is észreveszi ezt, apukának is megmutatja, aki meglepődik. Mindenki meghökken, a csontik elmennek, visszamennek a Stadion területére, és összeengedik a jó zombikat az emberekkel és happy end.

Álljunk itt meg pár szóra!

MI EZ A VÉG??? Tudom, a poszt elején már kiakadtam, de akkor is. Mi ez a teljesen más vég? Miért kellett így leegyszerűsíteni? Miért nem keresték meg Nora-t, aki hősiesen megmenti őket? Mi, az hogy az öreg életben marad, és nem viszi el a csonti? Meg mielőtt kiugranak. Hát hol a kulcs figura, Rosso? Pedig én őt szerettem... Hol a kocsma jelenet? És amikor R megtámad egy őrt? Ezek azért fontos részek lettek volna... Meg a temetős is. És a fürdő jelenet, mielőtt Julie apja felmegy a házba? Ez nekem így olyan hiányos. Összecsapott? Esetleg.

Egyébként a filmmel nincs gond. Legalábbis az elejével. Igaz, hiányoznak belőle részek, esetleg szereplők, meg vannak kisebb (olykor inkább nagyobb...) pontatlanságok, de összességében jól meg lett csinálva. A színészek jók voltak, meg a fontosabb jelenetek is rendben voltak. A végét meg már nagyon megrágtam, úgyhogy azt inkább hagyjuk is.

Kellemes esti kikapcsolódásnak, unaloműzésnek jó a film, de a könyv után szerintem kissé kiborító. De ez csak az én véleményem. Lehet valakinek ez a változat is bejön, meg a könyv is, nem vagyunk egyformák. Azért tetszett a kis zombi-love.

F.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése