2023. június 4., vasárnap

Mire elég egy év? - könyvértékelés

Miután befejeztem Leiner Laura Bexi sorozatát, egy viszonylag rövid olvasmány után kutattam a polcomon. Hiszen május elején megjelent az általam már nagyon várt Off-Campus sorozat ötödik része! Minél hamarabb olvasni szerettem volna bár, ez máshogy alakult, ezért kerestem valami rövidebb könyvet. Egy nagyon kedves barátnőmtől kaptam ajándékba – innen is köszönöm neki! - tavaly születésnapomra Julia Whelan egyik regényét. Számomra ismeretlen volt az író neve, de a könyv fülszövege alapján érdekesnek tűnt a történet. Valahogy az Első táncra emlékeztetett, ami az előző évem egyik legjobb olvasmánya volt!

Szóval ezek után izgatottan vágtam neki az Egy év veled című könyvnek, hiszen egy könnyed, ám bonyodalmakkal teli szerelmes regényre számítottam. Adott egy fiatal egyetemista lány, aki megvalósítja álmát, és Angliában köt ki. Úgy gondoltam, nem kell ennél több nekem egy remek könyvhöz. Na, de a végére vajon fenntartottam ugyanezt?

Ella Durran egy amerikai lány, aki élete nagy lehetőségét kapja meg azzal, hogy elnyeri a Rhodes-ösztöndíjat, amivel egyenes útja van egy tanévre Oxfordba, ahol irodalmi tanszéken tanulhat. Miközben a reptéren csekkol be, újabb álma látszik valóra válni: megkeresi a Fehér ház kabinetfőnöke, és háttérmunkát ajánl neki a politikai életben. Már az első fejezetben nagyon megnyert ez a témaválasztás, érdekesnek találtam, hogy az irodalmi szál mellett jelen lesz a politika is. Egy kicsit tartottam az utóbbitól ugyan, de végül ebben a regényben az az egy dolog zavart, hogy néha-néha volt csak jelen Ella hétköznapjaiban a politikával kapcsolatos munkája. A lány számára ez a munka egy nagyon fontos mérföldkő lehet, ugyanakkor a későbbiekben döntés elé is fogja állítani…

Bevallom őszintén, az elején nekem nagyon zavaros volt a regény. A túl sok leírás amúgy sem az én terepem egy könyvben, itt pedig a lépcsőkön át a parkettákig minden ki volt részletezve. Illetve nem tudtam követni a szereplőket sem, ahogy Ella kezdett beilleszkedni az egyetemi létbe. De ez lehet az én felületességem miatt volt. A regény közepére már azért felvettem a fonalat, és a mellékszereplők is szimpatikusak lettek. Külön szerettem Maggie és Tom bimbódzó románcát, annyira aranyosak voltak!

Egy incidenst követően a lány megismerkedik egy férfivel, Jamie-vel, aki nagy meglepetésére az egyik óraadó tanára lesz. Egy beadandóval, és egy kocsmai találkával később a lány ráeszmél, hogy nem közömbös számára a férfi. Ám próbál érzelmeinek gátat szabni, hiszen ketyeg az óra, az ösztöndíj lejártával várja Amerikában a politikai pályája. Jamie sem szándékozik kapcsolatba bonyolódni, és mindkettejüknek megfelel az érzelem mentes kapcsolat. Ami persze nem áll meg ennyiben. Viszont mindvégig éreztem, hogy Jamie rejteget valamit, illetve családjával való szóváltása is erősítette ezt ebben.

Ahogy Ella beilleszkedett az oxfordi életbe, úgy kerültek közelebb hozzá barátai. Közös jeleneteik tetszettek, szerethető kis társaság lett az övüké. Ezzel együtt Jamie-vel is egyre mélyebbre jutnak az érzelmekben. Több időt töltenek együtt, Jamie pedig elviszi egy romantikus ladikozásra is - itt nyert értelmet igazán számomra a borító, és nagyon tetszett emiatt! Ott viszont elejtett egy olyan mondatot, ami érezhetően súlyt helyezett az egész kapcsolatukra. Ezek után az író még jobban felkeltette érdeklődésemet, hogy mi lehet a karakter mögötti történet!

Nem csak Ellát, de engem is érdekelt, hogy mit titkol Jamie, és vajon köze van-e hozzá Cece-nek. Egy „ártatlan” beszélgetés során fény derült arra, hogy Jamie nem mondott igazat testvéréről, majd ezután borul ki még jobban a bili, hiszen Ella felfedez még egy titkot a férfiről… Jamie betegségének felfedése teljesen más mederbe helyezte a kapcsolatukat. A férfi állapota, és Ellának ehhez való viszonyának érzékeltetése szerintem nagyon el lett találva a regényben. Voltak nehéz döntések, illetve mindvégig ott lebegett az, hogy Ella ösztöndíja lejár, így bevallom kicsit izgultam, hova fog kifutni a cselekmény. Főleg, amikor az autós utazásukról olvastam, ami érdekesen végződött…

Kellemes meglepetés volt számomra, amikor Ella és Jamie a férfi családjához látogattak. Érezhető volt, hogy Jamie édesapja nem véletlenül távolságtartó és zord. Apa és fia kapcsolatának rendezése szerintem jól lett megírva, tetszett a pincében lezajló jelenet. Ella meglepetés szülinapja jó kis rész volt, de sajnos ezt is beárnyékolta Jamie betegsége. A kórházas jelenet megadta a regény tetőpontjához a feszültséget, hiszen nehéz döntés elé állt a család. Hirtelen kellett mindezt meghozni, ám Jamie apja és Ella így került közelebb egymáshoz, és engedett fel végleg a kapcsolatuk.

Rendesen izgultam a két főszereplőért a végén, és kíváncsian vártam, hogy mi fog kisülni az egészből, vajon Ella marad Oxfordban, vagy a karrierjét választja? Hirtelennek éreztem döntését, hiszen mindvégig politikai szerepéről álmodozott, de valahol meg is értettem, miért döntött máshogy. Az érzelmei felülírtak mindent. Az utolsó fejezet után azt éreztem, hogy valami mintha hiányzott volna a végéről. Nagyon gyorsan került minden kirakós darabka a helyére, és lezárult a könyv. Ugyan nem tudom megfogalmazni, mi hiányzott nekem belőle, de tényleg hiányérzetem volt.

Nem pontosan azt kaptam, mint amire vártam. De nekem nagyon tetszett a könyv a hiányérzetem ellenére is! Nem mondanám egy könnyed regénynek, de pont a témaválasztása miatt fogott úgy meg. Megéri feladni egy fiatal egyetemistának az álmát egy hirtelen jött szerelem miatt? Ahol ráadásul a másik fél egy komoly betegségben szenved. Megéri a nehéz pillanatok mellett is kitartani, magunk mögött hagyva korábbi elveinket? Hozhat egy év is drasztikus változást az addigi életünkbe? Ezekre a kérdésekre ad választ Ella története, 340 oldalba zárva. Ajánlom mindenkinek, aki egy rövid, ám annál tartalmasabb szerelmi történetre vágyik!

F.

Julia Whelan: Egy év veled
Kiadó: Maxim
Kiadás éve: 2020.
336 oldal

Az Amerikában élő Ella Durran 13 éves kora óta tudta, hogy az Oxfordon akar tanulni. 24 évesen elnyer egy angliai ösztöndíjat, de közben olyan munkalehetőséget kínálnak fel neki, amit nem utasíthat vissza. Így egy éve van, hogy szabadon élvezze a csodálatos Oxfordot, a lehetőséget, amely csak egyszer adódik az életben. Élvezi is, egészen addig, míg találkozik egy goromba helyivel, akinek túl nagy a szája, és a kocsija már az első nap tönkreteszi Ella felsőjét. Amikor a lány rájön, hogy az angol irodalmat nem más tartja, mint ugyanaz a férfi, aki belebotlott, Jamie Davenport, életében először arra gondol, talán mégsem az Oxford az ő helye. Azonban egy késő esti ital mellett rájönnek, olyan kapocs van köztük, amire nem számítottak, és a kezdeti könnyed flörtölés hamar valami komolyabbá válik. De Jamie-nek van egy fájdalmas titka, és amikor Ella kideríti, mit rejteget a férfi, azonnal érzi, az egész élete meg fog változni. Ella lehetetlen döntés elé kerül: fordítson hátat Jamie-nek, és kövesse az álmait, vagy maradjon a szerelmével, és együtt vészeljék át a nehézségeket, melyekre egyikük sem készült fel. Az év vége azonban gyorsan közeledik, és Ellának döntenie kell.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése