2023. május 29., hétfő

Zenészekkel hat köteten át - sorozat értékelés

Nem tudom megmondani, hányadik alkalommal futok neki ennek a posztnak. Mindig írni akartam erről a sorozatról, hiszen nagyon kedves számomra mind a hat része, de sosem tudtam, hogyan álljak neki. Hogyan írjak hat könyvről? De most megpróbálom.

Leiner Laura könyvei valahogy rendszeres visszatérők a blogon, hiszen néha napján szükségét érzem annak, hogy beillesszem az olvasmányaim közé. Tudom, mindig kiemelem, hogy ennyi idősen így, közel a 30-hoz nem én vagyok a célzott korosztály. De annyira szeretem Laura írói stílusát, hogy bármikor veszem a kezembe egy-egy könyvét, garantáltan jól szórakozom és hangosan nevetek a sztorin.

Korábban mindkét Iskolák versenye trilógiáját kiveséztem itt, és talán a második trilógia jobban tetszett, mint az első. De van legalább egy olyan sorozata, amit eddig még nem vettem itt górcső alá, hiába a kedvencem az írónőtől. Valahogy nekem a Szent Johanna Gimi nem nőtt úgy a szívemhez, bár életem olyan szakaszában olvastam, ahol teljes mértékben azonosulni tudtam a szereplőkkel. Persze, ezeket a könyveket is kedveltem, főként az utolsó két részt, hiszen aktuálisan akkor érettségiztem, amikor a könyvben Reni osztálya is. De nálam a number one a Bexi sorozat.

Csak a sorozat második fele van meg a polcomon

Idén harmadik alkalommal vettem kezembe a folytatásos regényeket. Emlékszem, amikor 2014-ben megjelent az első rész, nem igazán keltette fel érdeklődésemet. Egészen a harmadik könyvig. Talán úgy vettem rá magamat az olvasására, hogy nem volt nagyon semmihez sem kedvem, gondoltam így adok egy esélyt neki. Időközben egy ismerősöm is beszélt a könyvekről, úgyhogy tényleg belekezdtem az olvasásába. Aztán megfogott. És végül a sorozatot beérve, az utolsó regényt már előrendelésben vettem.

A hat darab könyv egy tini lány, Budai Rebeka – vagyis művésznevén Bexi - egy évét meséli el, aki aktív részese a magyar zenei szférának. Nem csak családjával, és egyetlen igaz barátjával, Antival ismerkedhetünk meg a történet elején, hanem vad külsejű, ám annál nagyobb szívű menedzserével, Körtével, és az általa menedzselt bandával, a Fogd Be Aszád nevű feltörekvő és nem befutott zenekar tagjaival. Beki magántanulóként tengeti délelőttjeit, délután és este pedig popsztárok „mesés” életét éli. Az első könyvben egy új kihívás elé állítják: meghívják egy népszerű tehetségkutató, a Pop/Rock sztár leszek! műsorba, ahol a versenyzőknek ismert énekesekkel kell duettezniük. Így kerül a képbe a regények másik központi karaktere: Nagy Márk. A srác igazi popsztár alkat, mindene megvolt a műsor győzelméhez, és az utána lévő sikerhez. Viszont tisztában volt saját adottságaival, talán túlságosan is, amivel a környezete agyára ment, akárcsak Bekinek. De valahogy mégsem tudott elszakadni Márktól a duett adást követően, segített neki, és ezáltal a csapatuk részese lett. Szerintem nagyon jól építette fel Laura a két főszereplő közti ellentétet: Márk kezdő énekesként minden volt, ami Beki nem. Míg tehetségkutató versenyzőként megadtak neki mindent ahhoz, hogy a köztudatba kerüljön és benne is maradjon, addig a lány saját maga által került be mindenhova, és nem volt szüksége sem szponzorra, sem a csillogásra. Nekem nagyon bejött ez a kettősség az első könyvben, illetve emellett jól mutatta be szerintem az író, milyen is a tehetségkutatók világa mármint személyes tapasztalatom nincs, csak néztem párat és abból indulok ki.

Márk zenei felemelkedése mellett végig követhetjük, hogyan futnak be végül Aszádék nem úgy, ahogy ők azt várták, időközben pedig Beki művészi pályája vesz teljesen más irányt. Természetesen rengeteg kaland, szórakozás, és több kínos szituáció kíséri végig a szereplőket ezen az úton. Nem akarok és nem is tudok a hat könyv minden fontos pillanatára kitérni, hiszen sorozat lévén, egyben adnak kerek sztorit. De hozott mindent, amit elvártam a regényekkel kapcsolatban, a korábbi olvasási tapasztalataim után: volt nagyon sok vicces szituáció; negatív karakter; konkurencia nem csak kiadói részről, hanem énekesek esetében is; fordulat, amire nem vártam; baráti összetartás; kibontakozó szerelem. Mindig kitérek arra, hogy Laurának azonos karakterjegyei köszönnek vissza a folytatásos regényeiben, ami valakinek zavaró, nekem például nem annyira. Az összes több részes sztorijában ugyanazon karakterek nőnek a szívemhez, itt sem volt ez másként. Körte a maga stílusával és Bekihez fűződő szoros barátságával hamar a szívembe lopta magát. Főleg, hogy az utolsó regényben szó esett részletesen arról, hogyan találkoztak Bekivel, és hogyan búcsúzik el Bexiként menedzserétől. Illetve a szókimondó csellista, Daniella volt még kedvencem. Újra olvasásokkor alig vártam már, hogy képbe jöjjön a lány!! Aszádék valahogy nekem semlegesek voltak. És ne feledkezzek meg a másik főszereplőről sem… Tény, hogy Nagy Márk szerintem elég megosztó karakter lett, hiszen a végtelen önimádata nem mindenkinek szimpatikus. Nekem sem volt az az elején, aztán ahogy egyre több közös élménye lett Bekivel, megmutatkozott az az oldala, ami szerethetővé és emberivé tette. Az utolsó kötetben pont kettejük pillanatai voltak magasan a kedvenceim. Hiába volt köztük macska-egér játék hat részen keresztül, érezni lehetett, hogy Laura egymásnak szánta őket, csak kicsit megcsavarta az útjukat.

Ha kedvenc kötetet kellene választanom a hat közül, talán a negyedik – a Nélküled - és a hatodik – az Egyszer - lenne az. A Nélküled érzelmileg kaoutikusra sikerült Beki számára, amit megfűszerezett az írónő egy esküvői fellépéssel is, ami nem volt egy sétagalopp a társaságot ismerve. A vége természetesen úgy lett lezárva, hogy nem tudtam kitalálni végül hova is húzott a lány szíve: az unalmas, szürke Tomihoz sajnálom, sehogy sem tudtam megszeretni, unalmasan sétált, vagy a folyton pörgő és önimádó Márkhoz. Az Egyszer oldalain át pedig rengeteg minden húzódik meg: Beki elbúcsúzik korábbi zenei karrierjétől, és végre minden a helyére kerül életében, megalakul Körte új kiadója, és nem kicsi revansot kap Geri is. Imádtam ebben a részben Beki és Márk jeleneteit, hiszen itt került a legjobban egyenesbe a két szereplő románca. És amit még ennél is jobban szerettem: Körte és Beki barátságát. Mindig is hiányzott számomra, hogy részletesen kifejtse Laura, honnan is indult a közös munkájuk, hiszen 5 köteten át szinte annyival volt lerendezve, hogy „Beki felénekelte a Késtél-t, majd Körte kikukázta a neten és így lett Bexi”. De ennél sokkal több volt ez az egész, amire részletesen kitért a lezáró kötet elején. Számomra emiatt is volt nagyon erős lezárása a könyvnek Beki búcsúdalával, amit a menedzseréhez írt!

Szeretnék még kitérni a könyvben szereplő dalszövegekre, hiszen Beki énekesként, illetve későbbiekben már főként dalszerzőként szerepel a regényekben. Emiatt adott az, hogy egy-egy dalszöveg részletesen le van írva az adott fejezetekben. Nem tudom, hogy az írónak volt-e ehhez valami mankója, gondolok itt arra, hogy valódi szövegírótól kapott segítséget, vagy ő maga írta a dalokat. Ugyan nem volt hű de erős szövege egyiknek sem, de szerintem teljesen helytállt ebben a regényben mindegyik, be lehetett illeszteni az adott történések feldolgozására a dalokat. Emiatt szerintem jár a piros pont így utólag is Laurának!

Igyekeztem számomra minden fontos dologra kitérni a kis összefoglalóm alatt, de tekintve, hogy hat könyvről próbáltam meg írni, nem biztos, hogy sikerült mindent beleszőnöm a kis irományba. Egy szó, mint száz, harmadik olvasás után is nagyon jó kikapcsolódást kaptam a regényektől. Lehet azért, mert számomra nagy kedvenc a sorozat, de szerintem másnak is – akár „idősebb” korosztályból – nyújthat hasonlóan jó élményeket! Egyszerű történet, szerethető és persze kevésbe kedvelhető karakterekkel, és rengeteg olyan fordulattal, amin én hangosan nevettem – sokadszorra is.

Bátran tudom ajánlani a Bexi sorozatot – nem csak tiniknek!

F.

Leiner Laura: Késtél – Bexi 1.
Kiadó: GABO Kiadó
Kiadás éve: 2014.
416 oldal

Budai Rebeka élete tizenhat évesen fenekestül felfordult, amikor posztolt a barátja falára egy szemrehányó, egy szál gitáros dalt, a Késtélt.

Azóta ő Bexi, aki immár a második lemezén dolgozik, a dal ugyanis óriási sláger lett és országos hírnevet hozott számára.

Körte, a tetoválóművészből avanzsált menedzser épp egy tévés fellépést szervezett le a Pop/Rock sztár leszek! döntőjébe, ahol Beki a legesélyesebb versenyző duettpartnere lesz.

Nagy Márk nemcsak az énekhangjával, hanem külsejével is belopta magát a női nézők szívébe, de Bekivel már nehezebb dolga lesz…


Leiner Laura: Hullócsillag – Bexi 2.

Kiadó: GABO Kiadó
Kiadás éve: 2015.
412 oldal

Már bő egy év eltelt azóta, hogy Budai Rebeka posztolta barátjának a Késtélt, és ezzel immár Bexiként berobbant a köztudatba.

Azóta megjelent második lemeze, az Offline, melynek sikere végleg kiírta Bexit az egyslágeres előadók sorából.

Úgy tűnik, Gerivel is rendeződhetnek a dolgaik, bár ezt Körte, Lili, Anti és a Fogd be Aszád eszement (nevű) tagjai egy emberként elítélik.

És persze ott van még Ő is. Nagy Márk, akinek a Pop/Rock sztár leszek! döntője után nagyobb szüksége van a barátaira, mint valaha.

Leiner Laura: Illúzió – Bexi 3.
Kiadó: L&L Kiadó
Kiadás éve: 2015.
424 oldal

Bexi – civil nevén Budai Rebeka – második albumának sikere, egy londoni út és a Nagy Márkkal való el sem kezdődött kapcsolatának vége után hirtelen elveszti a talajt a lába alól. Geriben csalódnia kellett, Márk szóba sem áll vele, de talán a zenei sikertelenségtől rendül meg leginkább. Szerencsére még mindig mellette áll a családja, valamint Anti, Evelin, Körte, az agyontetovált menedzser, és a Fogd be Aszád vérbeli trolljai. Így a szakmai és magánéleti mélypont sem tarthat sokáig…





Leiner Laura: Nélküled – Bexi 4.

Kiadó: L&L Kiadó
Kiadás éve: 2016.
448 oldal

Bexi és Nagy Márk története sosem volt egyszerű. Az, hogy Márk leütötte Beki exét egy tévéműsor kellős közepén, nem sokat segített a kapcsolatukon, sőt. Vajon lehet újra Berk, esetleg Márxi, vagy a Fogd be Aszád tagjai újabb vicces párneveken törhetik a fejüket? És hogyan fog hatni mindez Körte, Evelin és Aszádék, Anti és a trágár csellista jól összeszokott csapatára? Van helye köztük újabb embereknek is, vagy végleg széthull a társaságuk?




Leiner Laura: Valahol – Bexi 5.
Kiadó: L&L Kiadó
Kiadás éve: 2016.
446 oldal

Márk vagy Tomi? Bexi sokáig azt gondolta, hogy ez a kérdés nem létezik: Márkkal való kapcsolata már a múlté. A legutolsó szakításuk óta eltelt időben Bexi élete végre nyugvópontra jutott, és ebben fontos szerepe volt Tominak is az Üres Utcák együttesből. A nyári turné azonban felforgatott mindent a zenészek életében.

Fesztiválok, koncertek, fülledt turnébusz, őrült bulik Aszádékkal, zsarolás… Valahol a Balaton-parton.





Leiner Laura: Egyszer – Bexi 6.
Kiadó: L&L Kiadó
Kiadás éve: 2017.
478 oldal

Bexi kezd besokallni a popszakmától. A lehetőség, hogy folytathatja tanulmányait, ráadásul olyasmivel foglalkozhat, amit igazán szeret, miközben megmaradnak neki a barátai, Aszádék, Antiék, Körte és persze a legfontosabb, Nagy Márk… túl szép, hogy igaz legyen.

Azután az őrült hét után a balatoni nyaralóban minden megváltozott, Bexi és Nagy Márk kézen fogva léptek be, hogy együtt nézzenek szembe a kiadó tulajdonosával, de nem biztos, hogy a kapcsolatuk kibírja mindazt, ami rájuk vár.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése