2018. január 6., szombat

Küzdelem minden területen - könyvértékelés

Leiner Laura könyvével valamikor 16 éves korom körül találkoztam. Akkor kaptam meg szülinapomra a Szent Johanna Gimi első részét. Később az összes könyvet végig is olvastam. Aztán kijött a következő könyve. Kíváncsi voltam, hogy a gimnazista sorozat után mivel fog előállni az írónő. A fesztivál hangulatot felelevenítő Bábel is elnyerte a tetszésemet. Aztán jött a többi. Valahogy mindig úgy voltam vele, hogy kinőttem már én ezekből az ifjúsági, sulis élményekkel tarkított igen, tudom nem mindegyik könyv erről szól regényekből. Idősödtem, többfelé ágazott az érdeklődésem olvasnivalók terén is. Ennek ellenére valahogy mindig kikötöttem Laura könyveinél. Mert annyira jól és szerethetően ír. Szóval ez nem változott a frissen megjelent Ég veled című köteténél sem, így kíváncsiságomnak engedve megrendeltem.

Ez a könyv egy trilógia első része. A borító igazán „beszédes”, erre olvasás közben jöttem rá, de nyilván nem akarok lelőni semmi konkrétumot sem.

A történet iskolás tinédzserekről szól. Hanna három másik iskolatársával együtt belecsöppen egy olyan versenybe, amiről az égvilágon senki nem hallott, csak az iskolaigazgató van teljesen felspannolva miatta. A lány, az őt ért korábbi tragédia miatt habozva ugyan, de apja ráhatására elfogadja a felkérést, és részt vesz az Iskolák Országos Versenyén. Ez több okból is van jó hatással rá, ám benne mégis ellentétes érzelmek uralkodnak. Sokszor érzi úgy, hogy az őt ért veszteség miatt nem lehet boldog, de emellett ott van az is, hogy jó néhány helyzetben megfeledkezik a megüresedett életéről.

A kis csapat táborba való megérkezése sikerélménnyel indul, ezt követően elkezdenek barátkozni a többiekkel. Aztán random, bármilyen helyzetben kaphatnak feladatokat, amit együtt logikáznak ki, eldöntik, ki menjen teljesíteni, és várják a kezdetét, majd az eredményt. A verseny alapötlete tetszett, valamint feladatokat is jól kidolgozta az írónő. Ezek mellett az is remekül lett átadva, ahogy a résztvevőkben él a versenydrukk, hogy kezelik a kihívásokat, milyen hangulat járja át őket éppen. És hát hiába az ott létük alatt köttetett barátságok, mégis csak egy versenyről beszélünk…

Az írónő szokásos stílusjegyeit hordozza a regény. Van humoros személy, van olyan, aki kissé szerencsétlen, olyan is, aki mindenki kedvence, és olyan, aki sokat tépelődik. Aki olvasott már legalább két könyvet Laurától, annak nem ismeretlenek ezek a karakterek. Őszintén bevallom, több könyve olvasásakor éreztem azt, hogy azonos jegyeket hordoznak a szereplők nyilván, hiszen egy írótól származnak a könyvek, az aktuális sztori szereplőjét tudtam azonosítani például valamelyik Szent Johannás diákkal. De valahogy ennél a könyvnél úgy voltam vele, hogy ez itt más. Ez a regénye lett a legkiforrottabb mind közül, véleményem szerint. Azért is tetszett annyira, mert a humor és a szórakoztatás mellett olyan témához nyúlt Laura, ami nem épp önfeledten vidám. Hiszen a veszteséggel, a gyásszal minden ember máshogy birkózik meg. A főszereplő lány gondolatai, belső monológjai ezt mutatták be. Végig kísérte a történetet ez a kettősség – a gyásszal kapcsolatos tépelődések, valamint a versennyel kapcsolatos élmények megélése.
Az első rész végeztével kíváncsian fogom várni a folytatást. Ahogy írtam, tetszett a történet alapja, valamint a szereplőket is megkedveltem. És hiába szól tizenéves fiatalokról a könyv, ennek ellenére szerintem bárkinek érdemes lenne elolvasni. Remélem, hogy tavasszal érkezik a folytatás.


F.

Leiner Laura: Ég veled - Iskolák versenye I.
Kiadó: L&L Kiadó Kft.
Kiadás éves: 2017.
432 oldal

Újvári Hanna a tinik megszokott életét élte egészen egy évvel ezelőttig, egy családi tragédia azonban mindent megváltoztatott. Most apukájával kettesben tölti a hétköznapokat, és rég nem a korosztályának átlagos problémái foglalkoztatják. 

Miután átveszi a tizenegyedikes bizonyítványát, az évzáró után váratlan felkérést kap az igazgatótól: részt vehet egy iskolai versenyen, ahol kiváló matekosként főleg a logikai feladatok megoldásában számítanak rá.
Hanna környezete ragaszkodik hozzá, hogy elmenjen a megmérettetésre, így a Szirtes Gimnázium négyfős csapata elindul az Iskolák Országos Versenyére.

Az Ég Veled az Iskolák versenye trilógia első része.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése