2018. október 18., csütörtök

A magyar valóság görbe tükre az Aranyélet - off-poszt

2015 telén elkapott egy magyar sorozat iránti rajongás. Ami számomra elég nagy szó, hiszen magyar alkotásokkal valahogy mindig is szkeptikus vagyok. Azóta olyan szinten beszippantott az Aranyélet, hogy szerintem most néztem harmadszorra az első évadot. Az HBO saját gyártású sorozatáról van szó. Többen írták, hogy külföldi másolat, ám a szerkesztők hangsúlyozták, hogy az első epizód valóban "másolat", de onnantól minden saját alakítás, kitaláció. És mennyire zseniális! Vagyis hát egyetlen hibát vétett az egész sorozat: VÉGE VAN :((((

A második évad plakátja
Itt írtam anno aktuálisan, pár szóval vázolva az első évadról. Aztán robbant a folytatás, megérkezett a második széria is. Majd vasárnap /2018. október 14./ debütált az utolsó sajnos befejező évad. Amit én személy szerint nagyon, de még annál is jobban bánok. Nyilván nem lehet a végletekig húzni semmit, és az Aranyélet így teljes, ahogyan van. De egyszerűen annyira szerettem, annyira zseniálisnak tartottam minden tekintetben, hogy kár a zárásért. Mivel a hétfői napomat azzal töltöttem, hogy egyben végignyomtam a befejező évadot, és ennek kapcsán nem akartam magamban tartani az érzéseimet, így útjára indítok egy off-posztot itt a blogon, amit a sorozatnak szentelnék. Ezzel együtt pedig szeretnék kedvet csinálni hozzá, ha esetleg valaki még nem ismerné, vagy valami újdonság felé kacsintgatna.

Mivel visszapörgettem a bejegyzéseimet, és a második évadról nem ejtettem szót, így kezdenék azzal. Legalább azt is vissza tudom nézni egyhuzamban, mert az első évadot most nézem harmadszorra... Egyébként jelenleg a TV2 műsorán is fut az első évad, vasárnap este 10-től.

Előre szólok mindenkinek, hogy belefuthattok egy-két spoilerbe, de igyekszem nem kiboncolni annyira a cselekményt.


2. évad
Miklósi család a tárgyaláson
Mira /Döbrösi Laura/ "apró" csínyének amennyiben egy kocsi felgyújtását lehet annak nevezni következményeként egy tárgyalással gurul tovább a második évad. Az évadot a kettősség jellemzi, hiszen kisebb bejátszásokkal láthatjuk Janka /Ónodi Eszter/, Attila /Thúróczy Szabolcs/ és Endre /Anger Zsolt/ múltját. Új szereplők is képbe kerülnek, mint régi barátjuk, Gáll Feri /Végh Zsolt/, akiről szintúgy sok minden kiderül a visszaemlékezésekből. 
Úgy érzem, hogy a folytatás az első évadhoz képest még nagyobbat szólt. Igaz, elég sokszor elvetették a sulykot az alkotók, és túlságosan elrugaszkodtak a magyar realitástól. Gondolok itt a pesti lövöldözős jelenetre, ami azért elég gengszteres lett. A magyar valóságot valószínűleg a múltbéli bejátszások tükrözik. Nem mondom azt, hogy kizárólag, de javarészt, az biztos. A fordulatokra kitérve: hát ez még mozgalmasabb volt, mint az előző 8 rész. Az Aranyélet itt már kinőtte magát szerintem, a következő évad berendelésével ez csak még jobban meg lett erősítve. Ennyi akciót belezsúfolni ilyen kevés részbe, és mindezt úgy, hogy végig fent tartsa az érdeklődést. Hát le a kalappal.

Márk ötleteivel még nagyobbat akar szakítani
A Miklósi család visszavett a fényűzésből nyugi, csak átmenetileg, egy kis lakásban szorulkodnak, ami feszültséget gerjeszt köztük. Attila próbál tisztességesen élni, ám mindenhol beleütközik a simlisségbe, legyen az a munkahelye, vagy magánélete. Végül őt is berántja a gépezet, de "csak" családja érdekében. Janka ugyanolyan számító, mint volt. Amikor Attila bedőlni látszik, akkor más halat fog ki magának. Aztán onnan is kezd megfakulni a csillogás, úgyhogy visszatér Attilához, mint egy bumeráng. Márk /Olasz Renátó/ egyre nagyobb bizniszekbe bonyolódik bele, egyre nagyobbat akar szakítani. A végén hatalmas pofára eséssel bukik ki az üzletből szegény srác mindig megszívja, ám mindig tartogat valami cselt, amivel ki tudja menteni a s*ggét a bajból. Mirát akkora tragédia érte, amit nem tud feldolgozni. Nem volt elég neki a börtön, utána a balszerencsés eset, de mindenki egyedül hagyja nyűgjével, így állt át az igazság szolgáltatás oldalára. Szerintem valahol az ő karaktere az, ami az egész sorozatot végigkísérve nyújtja a legnagyobb meglepetéseket, jellemfejlődést.

A vége felé egyre jobban bonyolódnak a szálak. Akiről azt gondoltam, hogy jó, az valójában nem az, aki rossz, meg nem biztos, hogy rosszat akar. A végén pedig az indokolatlan "újra happy, újra okés minden" összeborulásnál már gondoltam, hogy túl sok itt a pozitív energia, de jött Janka, és kiütéssel micsoda szóvicc fordított meg mindent egyből.

Utólag, hogy a második évadot néztem a harmadikat követően, sokkal letisztázottabbá vált számomra az egész történet. Ha nem lett volna két év kihagyás a sorozatban, valószínűleg nem lepődtem volna meg ennyi mindenen a fejemet kapkodva a befejező szériában. Jó tanács: ha tehetitek, egyben daráljátok le a részeket, mert úgy látható át minden összefüggés normálisan.

3. évad

Polgármester Asszony, Miklósi Janka
A sorozat lezáró évada teljesen példázza a mai magyar valóságot. Jó, nem esek túlzásokba, mert azért itt is egy-két jelenet során az alkotók eléggé elmentek Hollywood irányába. De azokat leszámítva szerintem remek korlenyomata a valóságunknak a befejező széria. A korábbi ármánykodásokon, mocskos dolgokon túl képbe kerül a politika is. Jankán keresztül szövik ezt a szálat a sorozatba, hiszen indul egy polgármester választáson vidéken. Zsuzsa /Fullajtár Andrea/, aki mellette áll az egész procedúra alatt, elég erős ráhatással rendelkezik, hiszen belehajszolja olyan dolgokba a főszereplőt, amit ő nem éppen akar, és amúgy is a magánügye lenne. De mindent a kampány sikerességért. Mocskos pénzeket eszközölnek a hatalmas fejlesztések sikere érdekében, korrupció is arcot ölt az egész folyamatban. Mindemellett a magánélete is olyan fordulatot vesz, amire senki nem számított volna kivéve, ha megfigyelted az előző évad végét. Az ő alakítása az utolsó részben nemes egyszerűséggel számomra túlment mindenen és helyből adtam volna neki valamilyen rangos, filmes díjat. Annyira jól játszotta a betegségben megtört asszonyt... Hitelesen adta át azt az állapotot. Nyilván azért színész. Remélem valahol ezt díjazni fogják, mert igazán jó alakítás volt.

Eközben a többiek is hajszolják saját démonaikat. Attila átvette Hollós szerepét, egész jól belejött a manipulálásba. Az első évadban úgymond kis puhap*csként volt jelen, majd a harmadik évadra kiforrta magát gengszteri üzletemberré. De! Mindezek mellett megmaradt embernek is, hiszen voltak érzelmei mindvégig. Gáll Ferivel remekül hangolják a szálakat, ám egy idő után belátja Attila is, hogy jobb neki nélküle. Jankával a kapcsolati problémáik csak még jobban elmérgesednek, egészen az utolsó két részig. Az ott valamilyen szinten nekem kellemes csalódás volt.
Mira karakter fejlődése jelentős az utolsó évadban
Mira folytatja az előző évadban megkezdett hadjáratában, így elég erősen hajt azért, hogy ledöntse a kártyavárat, ezt a felszínes tökéletességet, amit családja képvisel. Nem csak Ferit buktatná meg kisebb akciójával, hanem rántaná a szüleit is. Ebben a szériában Attila többször néz szembe azzal, hogy saját gyerekei árulják el. Mira jellemfejlődése egyszerűen nagyszerű. Éltanulóból vált önmagát kereső tinédzserré, ahol olyan dolgokba keveredett, amikről életében sem gondolta volna, majd igyekszik a saját lábán megállni. De milyen áron? Ő több ponton is fontos szerepet játszott, legyen szó Jakab Erika /Danis Lídia/ utáni nyomozásban, vagy a legvégén a hatalmas mennyiségű mocskos pénz láttán a döntéséről. Ja és emlékeztek, hogy mindig Jannifer Lawrence taknyat, nyálat csorgató bőgését vettem etalonnak, ha filmekről vagy színészi játékról írtam? Na, Döbrösi Laura is produkált egy ilyet úgy a 4. rész környékén.

Márk és szerelme, Bius nem csak parkolójegy árat szedtek

És Márk? Hát majdnem hogy ő vitte el az egész évadot! "Vállalkozásba" fogott barátnőjével, Biussal /2. évadban Németh Laura, 3. évadban Staub Viktória/, ami természetesen nem állt meg a parkolójegyek szedegetésében. Végig saját határait feszegetve próbálta meg pótolni életében azt, ami elveszett: Hollóst. Egyébként szerintem tök jól megoldották a készítők, hogyan jelenítsék meg Endrét, és mindenki megkapja a kellő Hollós-adagját. Szóval Márk apa ideálként tekint rá, végig a fent maradt videókat nézi. Ennyi bőven elég lett volna az öregből, azt már kissé túlzásnak éreztem, hogy a hulláját visszavitték a házukba, ahol mindenki sokkot kapott. Janka összeomlott, Attila azt se tudta kb. mi van, végül Márk oldotta meg ezt (is). Majd jött a trauma, aminek hatására dühében majdnem megölette apját... Utolsó, apa-fia programként beiktatott hatalmas akciójuk végeként megfékezték, hogy bedőljön az addig felépített politikai hatalmuk, ám ezt sajnos Márk sínylette meg a legjobban. Gondoltam, hogy ott még lesz valami, de azért nem erre számítottam...

Így azért kitérnék az utolsó két részre egy-két mondatban. A hetedik részt nemes egyszerűséggel elnyújtottnak éreztem. Ahelyett, hogy Janka 50 percen keresztül vajúdik, a család meg énekelve ékeli vissza a gyereket farfekvésből normál állapotba de most komolyan, a Google-n van ilyen hülyeség?, simán lehetett volna valahogy úgy alakítani, hogy megválaszolják például, honnan vakarták elő Endre hulláját? Azt most Erika rejtegette? Mert oké hogy ott voltak nála bizonyítékok, meg ugye a balhénál Feri őt vonta be. De a hullát hol tartotta abban a kis panelban? Vagy most mi van? Egyébként a résznek a kettőssége tetszett. Mármint, hogy Janka annyira kimerült a szülésben, hogy elkezdett össze-vissza beszélni, így esett szó Mátékáról, meg hogy legyen a kislány neve Mira, stb. De az, hogy egyik percben Tibi még kést fog Atti nyakához, majd utána közös erővel énekelik ki a gyereket Janka méhéből, meg Mustang kulcsot csilingeltetnek neki egyébként itt hangzott el az egyik kedvenc mondatom Olasz Renátótól, azért nekem kicsit sok volt. De ha ez ott még nem lett volna elég, a férfiak gyorsan szétverik egymást meg úgy az egész házat, aztán ledobálják a másikat az emeletről. Na, az ott kicsit nekem túllőtt a célon.
A hetedik rész utolsó jelenete, valamint a befejező rész első negyed órája remek feszültségkeltő szálkuszálás lett. Janka alakítása ebben a részben fantasztikus volt. De ezt már említettem. Nyilván ami történt, az minden, csak nem fantasztikus. Az úgymond végső döntés meghozatala meglepő módon a nők részéről indult ki, amit valahol Márk sínylett meg. Mondom én, hogy szegény mindig megszívja. A záró jelenetben mondhatni back to basic volt, ugyanis egy panelban sütögette Janka a halat, majd betoppant Mira a kis családjával. Számomra ez úgy adott kérdőjeleket, mint például hogyan elégedhetett meg ezzel a hatalomra szomjas Janka? Meg ott a gyerek körüli mizériát sem értettem nagyon.

A második évadról anno az volt a véleményem, hogy pár rész után túllépte egy az egyben az elsőt. Na, ennél az évadnál meg azt láttam, hogy bizonyos szinteken az egész sorozatot túllépte a sztori. Az egész harmadik évadot úgy néztem, hogy folyamat a fejemet fogtam, majd szentségeltem szép magyar módra, hogy sokszor szó szerint mi a szent fos folyik itt, mi jöhet még, hogy lehet ennél mélyebbre menni. A sorozat a maga módján tényleg zseni. A kivitelezésen át, a színészekig, a történetig, mindenhogy. Hát amikor a 3. évad első részében Bianka egy döglött kutyával vágja pofán a támadójukat?!!? Azért egy kicsit a csaj túltolta a kokót meg az alkotók is. De ott, tőlük ez pont "életszerű" volt. A végén a forgatókönyv írók nyitva hagytak olyan kérdéseket, amiket fentebb én is boncoltam. Ám szerintem ez így volt jó. Hiszen egy könyvben is olvas az ember olyan dolgokról, amiket maga képzel el, alakít tovább utána. Nem igaz?

Idézném Döbrösi Laura szavait a végéről: "Vége az arany életnek." Amit én még továbbra is nagyon sajnálok... De hát az aranyélet megy tovább, nem? Ezt követően elgondolkoztam azon, hogy ránézek még más, az HBO saját gyártású sorozatára. Ki tudja mit tartogat még itt a repertoár. Remélem hasonlóan zseni dolgokat, mint ez a sorozat volt. Amit tényleg szívből ajánlok mindenkinek, aki jó magyar sorozatot akar látni. De ne feledjétek. Nem minden arany, ami fénylik!

F.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése