2023. július 23., vasárnap

Igaz érzelmek? Vagy átverés? - könyv értékelés

A tavalyi nyár egyik nagy slágere volt Elena Armas debütáló regénye. Úton-útfélen belebotlottam, akár a TikTokot pörgettem, akár Instagramon szörföltem. Kicsit izgatta a fantáziámat, hiszen a kellemes színű, vidám borítóját nem tudtam figyelmen kívül hagyni. Olyan igazi, vidám nyári történetnek tűnt, ami tökéletes kikapcsolódást nyújt.


A Spanyol szerelmi átverés –szerintem – túlzás nélkül, letarolta tavaly az olvasó közösséget. Rengetegen olvasták, és olvassák még mindig, hiszen 84%-on áll Molyon jelenleg is. Párszor már biztosan említettem, hogy az ennyire felkapott dolgokkal én mindig kivárok, így későn érkező leszek a népszerűségi hullám lecsengésével. Ugyan tavaly nyár végén beszereztem a könyvet, de akkor más olvasmányok felé húzott a szívem. Aztán már tudatosan tettem félre az idei nyárra, mert valahogy nekem ez a könyv egyenlő volt a nyárral. Ne kérdezze senki, hogy miért.

Az író nem ágyazott meg a történetnek, rögtön az első oldalak már a sztori közepébe vágnak. Hiába ez a hirtelen indítás, valahogy engem nem ragadott el a könyv, aztán úgy 150 oldal környékén már elvitt magával a cselekmény szerencsére.

Az eseményeket a főszereplő, Catalina szeméből láthatjuk, ő az elbeszélő. Belevaló, szimpatikus karakter az övé, aki nagyon hamar kiváltotta nálam a szimpátiát. A regény alapfeszültsége az, hogy Lina nővérének esküvőjére keres „kamu pasit”, miután megtudta, hogy exe már jegyben jár. A szerepre egy kollégája jelentkezik egyedül, aki Catalina számára egyenesen a sátán: Aaron Blackford alkut ajánl neki. Csak az a bökkenő, hogy Lina a háta közepére sem kívánja a rideg férfit. Már a könyv elején érezhető, hogy régóta húzódó feszültség van munkatársával, ami mellett a munkahelyi légkör is érzékeltetve van és csak rátesz egy lapáttal a feszültségre…

Bevallom, nem tudtam eldönteni, hogy Aaron szimpatikus karakter, vagy sem, de mindez akkor változott meg bennem, amikor segíti a lányt a rábízott munkájában, úgy, hogy Lina egyáltalán nem kérte tőle. Időközben kénytelen elfogadni Aaron ajánlatát, de a srác is kér cserébe valamit: egy fogadásra kell Linának elkísérnie. Nagyon tetszett ez a jelenet, izzott a kémia a két szereplő között. Az érzelmi kavalkád végére Lina elszúrja a srácnál, így kérdésessé válik az alku Aaron-ra eső fele… Egy szerencsétlen eset hozza újra közelebb egymáshoz őket, így közösen szállnak fel a Spanyolországba tartó repülőgépre. Mint írtam, eddig is nagyon érezhető volt a két szereplő vonzalma egymás iránt – hiába is nyomták ezt el – de igazán innentől csúcsosodott ki az egész! Már a repülőn elkezdődött valami közöttük, aztán mindezt a spanyolországi események csak fokozták. Aaron remekül hozta a szerepét Calatina családja előtt, és Lina egyre bizonytalanabb lett ennek hatására…

Vajon mi a szerepjátszás és mi a valóság kettejük „kapcsolatában”? Aaron hitelesen adja a szerepét, vagy igaz érzelmei beszélnek belőle? Nem csak Lina fejében ugráltak ezek, de az enyémben is, hiszen nem tudtam eldönteni már, hogy az író épp hogyan játszik a két főszereplő érzéseivel. A lány ezért el is bizonytalanodik, hiszen Aaron annyira meggyőző, hogy elkezd kételkedni abban, hogy csak a szerepe kedvéért adja elő az érzelmes férfit, vagy tényleg úgy történt minden, ahogy mondja. Imádtam ezt a kettősséget a spanyol jeleneteknél, remekül volt megírva, ahogy Lina családja megrohamozta a srácot, és boncolták kettejük románcát. Rengeteg vicces jelenet is volt, amin hangosan nevettem, nagyon jó kis karaktereket alkotott az író Catalina családtagjainak. Azt nagyon sajnáltam, hogy végül az esküvő nem kapott akkora szerepet, mint vártam. Egy kisebb rész volt bemutatva a lagziból, ami csak fokozta a két szereplő közti izzást! De én egy picit többet vártam volna ettől, főleg, hogy úgymond ez az alapfeszültsége a regénynek – szerintem. A végére a szerző tartogatott két olyan csavart, ami meglepett, és egyben meg is nehezítette főszereplőink életének alakulását. Szomorú lezárást láttam előre, ám a végén fordított az egészen egyet az író...

Hatalmas vigyorral az arcomon tettem le a regényt, hiszen egy igazán aranyos, és szerethető kis történetet adott a kezembe az írónő. Ahhoz képest, hogy ez volt a legelső regénye, minden jól volt benne összerakva, kellőképp fenntartotta az érdeklődésemet, rengeteget nevettem rajta, és voltak eldugva komolyabb részek is a cselekményben. Ugyan a könyv azóta kapott egy folytatást, ahol Lina legjobb barátja, Rosie kalandját kísérheti végig az olvasó, nem feltétlen érzem azt, hogy elengedhetetlen számomra ezután a könyv után. Biztosan lennének benne olyan részek, amik ennek a regénynek a cselekményét folytatja, de nekem ez így kerek egész.

Két negatív dolgot tudok felhozni: a szerkesztést, és a fordítást. Az elgépelések előfordultak már más könyvekben is, de itt elég sűrűn volt hiba, vagy szóismétlés egy adott mondaton belül. Illetve sokszor a gondolatjelek is rossz helyen voltak a párbeszédekben, így néhol nehezebb volt követnem, hogy még a párbeszédben van az adott sor, vagy már nem. Mivel Catalina spanyol nemzetiségű, rengeteg spanyol szó fordult elő a regényben, főleg, amikor családja körében volt a főszereplő. Viszont ezek nem voltak lábjegyzetben fordítva, nekem kellett többször fordítást keresnem, ami megakasztotta többször is az olvasást. Egy picit húzta ez le az olvasási élményemet, de összességében nagyon szerettem a regényt, és örülök, hogy vártam vele az idei nyárig! Hiszen egy remek nyár indító is olvasmány volt!

F.

Elena Armas: Spanyol szerelmi átverés
The Spanish Love Deception
Kiadó: XXI. Század
Kiadás éve: 2022.
462 oldal

Az esküvő Spanyolországban lesz. A pasi kiállhatatlan. Három napon át úgy kell tenned az összes rokon előtt, mintha szerelmes lennél belé.

Catalina Martín szingli, de nem akar egyedül menni a nővére esküvőjére. Korábban elejtett egy megjegyzést, hogy van valami amerikai pasija, és mostanra mindenki készpénznek veszi a dolgot a családban és az ismeretségi körben. A volt pasija – és annak jelenlegi menyasszonya – például alig várják, hogy megismerkedjenek Catalina jövendőbelijével.

Négy hete van, hogy találjon valakit, aki hajlandó átrepülni vele Európába, és végig úgy tesz, mintha együtt lennének. A New York–Spanyolország repülőút hosszú, és Catalina érdes modorú családját nem lesz könnyű átverni.

Színre lép Aaron Blackford – Catalina magas, jóképű, tenyérbemászó stílusú kollégája –, aki meglepő módon felajánlja, hogy beugrik a szerepbe. Catalina legszívesebben közölné, hogy nem kér belőle – életében nem látott még ilyen idegesítő, bicskanyitogató, kiállhatatlan alakot.
De kiszolgáltatott helyzetben van, az esküvő közeleg, és mégiscsak Aaron a legmegfelelőbb megoldás. Catalina lassanként rájön, a férfi talán nem is olyan szörnyű, mint amilyennek a munkahelyén elkönyvelte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése