2022. augusztus 12., péntek

Motiváló apróság - könyvértékelés

A blogomon rendszeresen vannak visszatérő írók, akiktől mindig hozok egy-egy friss megjelenésről értékelést. Most egy írópár, mégpedig Erin Watt kerül terítékre. Mint azt már párszor olvashattátok, a Royal fiúk sorozatukkal engem is az ujjuk köré csavartak. Habár a végére már elég erős brazil szappanopera beütése volt a sztorinak, imádtam minden egyes oldalát! Utána alig vártam, hogy megjelenjen további könyvük az anyanyelvemen, hiszen nagyon megnyertek a stílusukkal.

Két éve már, hogy kijött a When it’s Real – Igazán szerelem című regényük, azóta nem volt hazai viszonylatban új könyvük. Eléggé vágytam már egy történetre tőlük, megnyugvásomra, ezt idén meg is kaptam! Ez pedig nem más volt, mint a One Small Thing – Egy kis apróság. Kicsit meglepődtem, amikor a Vörös pöttyös besorolást kapta meg a kiadótól, hiszen a korábbi regények mind Rubin pöttyös kategória alatt futottak. Bár így utólag átgondolva, nem feltétlen tartoznak bele ebbe a halmazba. A pötty módosulása nem változtatott az elvárásaimon: egy lendületes, könnyű, de elgondolkodtató könyvet vártam.

A könyv egyik főszereplője Beth, akinél már az első fejezetben érezhető, hogy nem az átlagos tinédzser életet éli. Szülei jóformán kalitkába zárva tartják, szigorú szabályok között egy családi tragédiának köszönhetően: Beth nővére egy gázolás következtében életét vesztette. Egyrészről meg tudtam érteni a szülőket, hiszen egyetlen lányukat próbálták megóvni, sokszor túlféltve őt. Másrészről, a lány egy átlagos kamasz, aki nem csinált extrém dolgokat kivétel pár szökést, és bulit, de ez mind a túlzott szigornak köszönhető, és a rajta kívülálló történéseket nem fogja megakadályozni éppenséggel az, hogy apukája leveszi a szobája ajtaját, hogy jobban ellenőrizni tudják.

A túlzott féltésnek köszönhetően Beth idegen alakokkal megy el egy diák buliba, ahol kiszúrja magának a környék rossz fiúját, Chase-t. Sejtelmesen mutatják be a fiút, ő az, akiről mindenki tudja mit tett, de Beth-nek nem esik le a tantusz. Egészen addig a pillanatig, amíg az iskolában be nem mutatkoztak egymásnak, és innentől a feje tetejére áll az egész regény, csak ahogy az írópárostól megszokhattuk! Nem mondom, érdekes fordulat volt, eszembe nem jutott volna, hogy így fog alakulni a két szereplő ismeretsége. Chase múltja nem pont jó irányba kellene, hogy befolyásolja Beth érzelmeit, ám a lány teljesen ellentétesen éli meg az egészet, és próbálja a srác jó oldalát látni, amit az egész környezete, főként szülei előtt palástol. Közben szülei túlzott intézkedései sem teszik egyszerűbbé életét, így egyre több lázadás, szökés, és buli részese lesz Beth. De valahogy mindig belebotlott Chase-be, aki egyfajta őrangyalként is funkcionált az életében.

„Arra koncentrálok, amit irányítani tudok, és amiért élni érdemes. Mert mindig van valami, amiért érdemes élni. Amiért hálásnak érezhetjük magunkat. Amit várhatunk. Ez a legfontosabb lecke, amit Chase-től tanultam.”

Ahogy haladt a cselekmény, egyre jobban éreztem azt, hogy itt valójában nem Chase a rossz fiú, csak mindenki ráakasztotta egy elég nagy hibája miatt ezt a szerepet, és képtelen kilépni belőle. Mindenki csak vele foglalkozott, bármi rossz felmerült, csak a „fekete bárány” diáksrácot vették elő, aki csak tűrt, és tűrt. Érdekes karakternek mondanám az övét, korához képest érettebb gondolatokat adtak az írók a szájába, mindezt múltjával megspékelve. Ahogy Beth valamilyen, számára érthetetlen okból elkezdett ragaszkodni a sráchoz, úgy vált egyre szimpatikusabbá. A lány magában rendezte a gyászát, nem igazán beszélt senkivel sem fájdalmáról, holott napi szinten eszébe jutott elvesztett testvére. Viszont Chase mellett teljesen nyíltan tudta megélni érzéseit, beszélni őszintén a testvéréhez kötődő emlékeiről. Ez is egy érdekes kapocs volt szerintem kettejük között annak tudatában, hogy Chase mit tett.

Beth szüleivel való kapcsolata hullámzó volt, hiszen hol erősítettek a szabályokon, hol figyelmen kívül hagyták egyetlen lányuk kéréseit. Amikor Beth előállt egy szerződés ötletével, amivel egy kis szabadságot akart biztosítani magának, meglepődtem. Tetszett ez a rész, hiszen egyfajta fejlődésnek éreztem a szüleivel való kapcsolatban. Viszont az egyértelműen feltűnt, hogy a szülők megragadtak a múltban, és nem tudták feldolgozni idősebb lányuk elvesztését, ennek következtében telepedtek rá teljes mértékben Beth-re. Senki nem hívta fel rá a figyelmet, hogy ez a fajta viselkedés már nem egészséges, és segítség kellene nekik?

A könyv végére beigazolódott, amit a közepe tájt kezdtem érezni: Beth nővérének halála nem pont úgy történt, ahogy mindenki hitte, és volt még az eseményben egy kulcs szereplő, akiről mindenki csak jót állított… holott hatalmas piros lámpa villogott végig előttem, ahogy a srácról olvastam. A két főszereplő kapcsolata nem úgy teljesedett ki, ahogy egy tipikus romantikus regényben történne, és nekem ez nagyon megnyerő volt. Hagytak az írók kiskaput a végén arra, hogyan fog a következőkben alakulni a két főszereplő sorsa, kapcsolata.


A regény inkább az érzelmi vívódások vonalát kapta el, hiszen Beth-nek rengeteg mindennel kellett megbirkóznia. A veszteség feldolgozása mellett szüleivel való kapcsolatát próbálta jó irányba vezetni, valamint végig azon agyalt, hogy helyes-e az, amit Chase iránt érez? Szerintem másabb az eddigi Erin Watt regényeknél, és örülök, hogy ilyet is olvashattam. Aki szívesen olvasott korábban könyvet tőlük, szerintem ezt se hagyja ki, hiszen komolyabb hangvételű regény ez! Én csak ajánlani tudom!

F.

Erin Watt: One Small Thing – Egy kis apróság
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2022.
360 oldal

Követed a szabályokat, vagy kockára teszed mindazt, ami a legfontosabb a számodra?

Beth élete gyökeresen megváltozott a nővére halála után. Szülei a széltől is óvják, csapdában érzi magát saját otthonában, és szabadságra vágyik. Amikor kiszökik egy buliba, és megismerkedik azzal a sráccal, akiről mindenki beszél, megdöbben azon, milyen gyorsan egymásba habarodnak, és azon is, hogy milyen szerepet játszott Chase a nővére halálában. Mindketten egy tiltott szerelemre vágynak a legkevésbé, de minél több időt töltenek együtt, annál jobban elmélyülnek az érzelmeik egymás iránt.

Ám a titkuk mindent tönkretehet…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése