2024. április 14., vasárnap

Rabul ejtettek a tündérek - könyvértékelés

Az évek során megtaláltam a zsáneremet könyvek terén, ami nem más, mint a new adult. Ugyan már kinőttem ezt a korosztályt is, de valahogy könnyen tudok azonosulni a fiatal felnőttek problémáival. Persze, néha igénylek más műfajból is regényeket, legyen az romantikus, vagy ifjúsági. Viszont valahogy a fantasy műfaja nagyon távol áll tőlem. Nem érzem azt, hogy le tudna kötni közel a harminchoz a tündérek meg manók világa, valahogy számomra ezek túlságosan meseszerű dolgok. De vajon miért is említem meg pont ezt szegmensét a próza műveknek? Vajon miért?

Holly Black kifejezetten fantasy műfajban utazik, főként ifjúsági regények kerültek kiadásra tőle. Már egy ideje láttam felbukkanni itt-ott egy trilógiáját, de legyintettem rá, hogy jó, hát ilyen tündéres meseszerű valami engem miért is érdekelne? Nyilván ez nálam úgy működik, hogy ideig-óráig tudok ellenállni a felkapottságnak, aztán ahogy lecseng a hullám, én is beadom a derekamat… Na, pontosan így került hozzám A levegő népe trilógia első része, The Cruel Prince, azaz A kegyetlen herceg kötete. Sikerült ezt is jutányos áron megszerezem másodkézből, illetve már a második regényre is lecsaptam így, hála a Vinted-nek.

Utoljára 2013-ban olvastam ilyen „másik” világról, akkor Rachel Vincent Vérmacskák sorozatát kezdtem el. Egy kötetig jutottam, amit 18 éves fejjel valahol élveztem is, de azóta se tudtam rávenni magamat, hogy esetleg folytassam a sorozatot. Tehát jóformán 11 éve (!!!) nem kalandoztam el a fantasy regények világába, így kicsit félve, de ugyanakkor izgatottan vettem a kezembe Black könyvét. Vajon megéri az a hype, ami körülötte van? Tényleg annyira jó?

BookTok-on jött láttam pár videót a könyvvel kapcsolatban, ott többen kiemelték, hogy az elején nagyon figyelni kell, hogy megértse az olvasó a kitalált világ felépítését, szereplők kapcsolatait, elhelyezhesse az egész sztorit térben. Mindehhez egy térkép is a segítségemre volt a könyv első oldalain, bár annyira sokszor nem használtam szerintem, mint kellett volna. Kezdetekben kicsit káosz volt bennem a tündérek, pixie-k, a Kietlen-Kúria vagy Elfhon palotája miatt, de ahogy haladtam és rántott be a regény, úgy kitisztult az egész. Az elején rengeteg szereplővel találkozhattam már, de annyira sok infót nem kaptam róluk, hogy úgymond köthessem őket valamihez vagy épp valakihez, így sokáig nem tudtam például Cardan herceg „sleppjéből” Nicasia karakterét hova tenni, vagy éppen Eldred király 3 lányát azonosítani shame on me, konkrétan Cardan bátyjainak feleségeiként gondoltam rájuk. Szóval tényleg igényel egy kis figyelmet, hogy belerázódjon az olvasó Tündérfölde rejtelmeibe.

A történet elején egy családi idillbe cseppenhetünk, Jude és testvérei töltik estéjüket szüleikkel. Amit egy idegen dúl fel: egy furcsa lény, Madoc a leszármazottját kutatja, aki Jude idősebb nővére, Vivienne. Kegyetlenül kivégzi a lányok szüleit, és magával viszi őket Tündérföldére. Éveket ugrik ezután az elbeszélés, Jude lesz a történet elmesélője. A varázslatos világban gyakoriak a halandók, akiket szolgaként alkalmaznak a varázslatos teremtmények, de Jude és ikertestvére, Taryn Madoc lévén nemesi bánásmódban részesül. Így járnak tündérekkel tanulni, vagy vehetnek részt előkelő mulatságokon. Mindezt óvatosan, nehogy megigézze őket egy tündér, hiszen akkor olyan dolgokat tesznek akaratukon kívül, ami akár az életükbe is kerülhet. A halandó testvérpár az iskolában válogatott bántalmazások áldozatául esik, Eldred király legfiatalabb örököse, Cardan herceg és más királyi sarjak nem kímélik őket. Jude feszegeti határait, ég benne a tűz, hogy a lovagi tornán bizonyítson, így egyre jobban bátorodik fel, hogy ne hagyja annyiban Cardan – főként ráirányuló - gaztetteit. Mindenáron szeretne a királyi udvarban helyet nyerni magának, amihez a lehetőség konkrétan bekopogtat Madoc házának ajtaján. A lány él a meglepő ajánlattal, aminek köszönhetően olyan dolgok derülnek ki, amik teljesen felborítanak mindent…

Forrás: Pinterest

Én itt egy meseszerű enemies to lovers klisére számítottam, aztán mit kaptam? Kemény politikai stratégiai játszmát egy kis bódító tündéralmával fűszerezve. Szerintem nagyon jól felépítette az író ebben a világban a hatalmi harcokat. A koronázási ceremónián történtek után Jude taktikázása jó volt, megmutatta, hogy hiába halandósága, beleillik a stratégák közé. A ceremónián történtek után Cardan is nagyobb hangsúlyt kapott, ám nem pont úgy, ahogy vártam. Az utolsó előtti fejezetben leesett az állam Jude végső terve miatt, teljesen más kimenetelre számítottam, annyira afelé húzta a szálakat végig.

Jude idegennek érezte magát Tündérföldén, hiába próbált meg beilleszkedni. Szeretett volna közelebb kerülni a királyi udvarhoz, de Madoc nem adott erre neki engedélyt, így kitaposta magának máshogy az utat. Amikor már Taryn-re sem számíthatott, átlendült egy ponton, ahonnan már nem volt megállj számára, jóformán az őrület határán egyensúlyozott. A halvány kis románc, ami kialakulóban volt, nem lett túl erős szál bár értem a fontosságát, nekem egyértelműen átlátszó volt, sejtettem, hogy mire fut ki, és lám, beigazolódott bár azt nem értettem, hogyan csak a könyv végén, annyira egyértelmű volt. Valahol sajnáltam, hogy Cardan a könyv utolsó harmadában kapott nagyobb szerepet. Jude szemében tényleg a kegyetlen herceget láthattam, de kíváncsi lettem volna, ő mit hogyan él meg. Remélem a sorozat többi részében lesz még szerencsém jobban a karakteréhez!

Amíg várok a második részre, hogy megérkezzen hozzám, gondoltam felcsapom a kiegészítő novellát, az Elveszett nővérek címmel. Megoszló véleményeket láttam erről a kötetről, hiszen a trilógia maga 2018-ban startolt el nálunk, majd az egész lezárása után, a tavalyi évben jelent meg ez a rész. Egy kicsit én is tartottam tőle, hiszen többször futottam már bele abba, hogy a kiegészítésnek szánt rövidke könyvet csak pénzlehúzás szerepét töltötték be, nem adtak annyi pluszt az eredeti sztorihoz. Így, hogy én sorrendben tudom egymás után olvasni a részeket, azt mondtam, hogy oké, beleillett az egészbe. Taryn szemszögéből láthatjuk a történéseket, összefoglalva, egy-egy lényegesebb dolgot kiemelve mutatja be, mit hogyan élt meg Jude mellett. Mindezt olyan stílusban tálalta Black, mintha a lány végig húgának mesélné el a dolgokat. Mondanám, hogy szimpatikus lett Taryn és segített ez a nyúlfarknyi sztori abban, hogy megkedveljem, de nem így történt. A novella csak rávilágított arra, hogy akármennyire is nem akart Tündérfölde népéhez hasonlítani, tökéletesen sikerült hozzájuk idomulnia. Az első könyvben az volt az érzésem, hogy miatta távolodott el a két testvér egymástól, de ez a rész is ráerősített erre nekem. Hiába mentegetőzött ebben végig, hogy Jude miatt tett mindent, nem érzem fair-nek a dolgait… Ezek után viszont kíváncsian várom, a második kötetben hogyan fog alakulni a viszonyuk. Az tetszett ebben, hogy Vivienne részéről többet láthattam, mit tervezett jövőjét illetően.

Hát, nem térek magamhoz a napokban, hogy ennyire magával rántott igen, még mindig 29 évesen, ez az egész móka Jude-dal, a varázslényekkel, Cardan herceggel és az Elfhon-palota minden eseményével együtt. Utoljára ennyire talán 2015-ben a Royal család sztorija vitt magával, azt olvastam hasonló lelkesedéssel. Lehet, sosem fogok felnőni?

De sajnos én nem élek örökké, ahogy Tündérfölde népsége, így ugrok is a következő könyvre!

F.

Holly Black: The Cruel Prince – A kegyetlen herceg / Levegő népe 1.
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2021. – második utánnyomás
428 oldal

Persze hogy olyan akarok lenni, mint ők. Gyönyörűek, égi tűzben kovácsolt pengék. Örökké élnek. És Cardan közülük a leglenyűgözőbb. Őt gyűlölöm legjobban. Annyira gyűlölöm, hogy néha még levegőt venni is elfelejtek, amikor őt nézem.

Egy szörnyű reggelen Jude és a nővérei végignézik, ahogy lemészárolják a szüleiket. A félelmetes gyilkos mindhárom lányt elrabolja, és Tündérföldére, a nagykirály udvarába viszi. Jude-ot csúfolják és kínozzák a halandósága miatt, és hamarosan rádöbben, ahhoz, hogy életben maradjon ebben a kiszámíthatatlan, veszélyes új világban, éppolyan okosnak, agyafúrtnak és hamisnak kell lennie, mint maguknak a tündéreknek.

Csakhogy a hatalomhoz vezető lépcsőfokokat sötét árnyak és árulás lengi körbe. Ráadásul szembe kell néznie a dühítő, arrogáns, ám karizmatikus Cardan herceggel. A lehető legóvatosabban kell eljárnia.

A bestsellerszerző Holly Black magával ragadó, a szó minden értelmében varázslatos új YA regénye.

 

Holly Black: The Lost Sisters – Az elveszett nővérek / Levegő népe 1,5
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2023.
70 oldal

De mi történt Tarynnel?

Míg Jude a hatalomért küzdött a kegyetlen herceggel, Cardannal az elfhoni udvarban, a nővére, Taryn beleszeretett a szélhámos Locke-ba.

Taryn részben bocsánatot kér, részben magyarázkodik, és kiderül, hogy neki is megvannak a maga titkai.

Kiegészítő történet a New York Times bestseller The Cruel Prince – A kegyetlen herceghez a lenyűgöző Holly Black tollából.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése