2023. augusztus 29., kedd

Diák munkás emlék idéző - könyvértékelés

Leiner Laura művei abszolút a komfort könyveimet alkotják, így hiába nem esek már a célzott korosztályba, mindig örömmel veszem kezembe az új megjelenéseit. Valamikor kimarad egy-kettő (például a Random), nem teljes a repertoárom tőle, de igyekszem felzárkózni a friss könyveivel.

Amikor tavasszal megláttam, hogy egy kifejezetten nyári regényt ad ki, egyből megörültem. A terjedelmét meglátva még inkább boldog lettem, viszont ezzel együtt érthetően az ára is kicsit magasabb lett. Az előző bejegyzésben említettem, hogy Vinteden szerzek be újabban használt könyveket, így izgatottam vártam, hogy mikor kerül fel egy példány, amire lecsaphatok. Így jutottam a 40 nyári nap egy dedikált példányához. Szóval, én kifejezetten tudom ajánlani a Vinteden való könyvek vásárlását.

A regényben egy érettségi után álló lány, Zoé nyári kalandját kísérhetjük végig a Gödöllői Állatparkban, ahol perec árusítással tölti a napokat. Ugyan nem ez volt az eredeti terve a nyári munkáját tekintve, de szépen lassan felvette a park ritmusát, és került közelebb az ott dolgozókhoz. Szimpatikus a lány karaktere, szerintem Laura jól formálta meg az érettségi utáni, de még az egyetem/felnőtt élet előtt álló bizonytalanságokkal küzdő fiatalt, akivel könnyen lehet azonosulni. Ez a gondolatmenet visszatérő elem a történet során, különböző életszituációkban felbukkanva, legyen szó egy bakancslistás helyről, a gólyatáborról, vagy arról, hogy sikerült-e a megfelelő irányt megtalálni a továbbtanulás kérdésében. Az alapötlet nem volt rossz ilyen tekintetben, csak nekem egy kicsit a tálalása ment félre…

A történet során megismerkedhetünk néhány állatparkban dolgozó, szintén nyári munkáját töltő diákkal. Először a mellékszereplőkről írnék. Zsani számomra egy szimpatikus, aranyos lány. Az első randija szerintem illett a cselekménybe, hiszen tinédzserek a könyv célközönsége elsősorban, akik akár az első randijuk előtt is állhatnak. A nyári munka alatti motivációja is tetszett, kicsit magamra ismertem ebben a részben, hiszen az első nyári munkámat azért vállaltam, hogy vehessek egy fényképezőt magamnak. Tibi, a pereceket szállító srác volt a kicsit kilógó, rocker hello SZJG-ből ismert karakter típus, aki a maga kis stílusával hozott egy kis színt Zoé napjaiba, amit mindig perec számolással indított. Aztán ott volt a HÉV-en utazó srác, aki egy reggel felkeltette Zoé érdeklődését és onnantól végigkísérte az utazásait. Nagyon élveztem ezt a szálat a sztoriban, kicsit sajnáltam, hogy így elvarrta az író. Tetszett, hogy így végigvitte ezt a kis apróságot a regény során, ami később egy kicsit nagyobb dologgá lett. Szerintem a fent említett mellékszereplők üdítő foltjai voltak a sztorinak!

De most ejtsünk szót a másik főszereplőről: Szakóról. Egy kiemelkedő személyiség, akit mindenki szeret, jóban vannak vele, és mindenki csak pozitívan vélekedik róla. Zoé zárkózott természetű, de vele viszonylag hamar feloldódott, és mélyült el egyre jobban a barátságuk. Rengeteg, a lányt foglalkoztató kérdésben foglalt állást Szakó, ezzel továbblendítve Zoét a megoldás és jobb meglátás felé. Voltak nagyon érett észrevételei, illetve érdekes volt nála Skócia iránti rajongása is. Viszont nekem a vége felé picit már sok volt, hogy mindenki csak szuperlatívuszokban tudott róla beszélni. Az rendben van, hogy egy jó kis összetartó közösség alakult ki, aminek Szakó oszlopos tagja volt, hiszen mindenkinek segített, szólt pár jó szót és könnyű volt megtalálni vele a közös hangot. De azért ez a része kicsit meseszerű volt, ilyen ritkán van egy valódi munkahelyen, akár diákmunkáról van szó, akár nem.

A regény lendülete számomra adott volt, hiszen Laura könyveivel valahogy mindig gyorsan haladok. Hiába terjedelmes, az első felében csak úgy faltam a lapokat. Aztán valahogy elérkezett számomra a holtpont a regényben és fogyott a lelkesedésem is. Kifejezetten csak Zoé munkanapjai vannak a középpontban, ez a tematikája az egész történetnek. Nem ír a szabadnapokról, vagy munka után mi történik a lánnyal. Az elején azt éreztem, hogy minden munkanap kicsit több, vitt bele az írónő plusz dolgokat. Viszont a második felében már átcsapott ez számomra oda, hogy ugyanazokba az ismételt dolgokba futottam bele egy-egy új nap leírásában. Ez valamilyen szinten elkerülhetetlen, hiszen ugyanolyan munkafolyamatok zajlottak le a lány napjaiban. De nagyon sokszor éreztem az, hogy csak a terjedelem növelésére szolgáltak ezek a többször ismételt pillanatok. Szóval, a végére már unni kezdtem a könyvet. Ezért is húzódott el az olvasása nekem, majdnem egy hónapba is telt. Mondhatni, ellaposodott a dolog az utolsó oldalakra, aztán hirtelen jött egy olyan fordulat, ami felrázott rendesen. Egyébként valahol számoltam ezzel, de annyira nem volt rá utalás az előtte lévő 560 oldalban, hogy mégis meglepett.

Ahogy leraktam a regényt, valahol azt éreztem, hogy nem lett annyira „laurás” a sztori, mint vártam. Valahogy picit másabb volt, ami igazából nem baj, mert a témaválasztás nem volt rossz. Csak túl lett nyújtva a sztori. Ennek ellenére egy kellemes kis nyári regény volt ez, rengeteg tini korombeli emléket hozott vissza a diák munkás időszakomból. Szerethető karakterek, remek kis közösséggel, ezért szerintem jó kis olvasmány a fiatalabbak számára – hiába a kisebb hibái.

F.

Leiner Laura: 40 nyári nap
Kiadó: Carta Teen
Kiadás éve: 2023.
608 oldal

A tizenkilenc éves Zoé nyári munkát vállal egy állatparkban, ahol a flamingókerttel szemközti pultnál árusít pereceket a látogatóknak. A monoton napok fénypontját eleinte csak a reggeli HÉV-ezés jelenti számára, ahol megtetszenek egymásnak egy vele egy időben utazó, de eltérő megállónál leszálló sráccal. Az idő előrehaladtával azonban Zoé a reggeli utazáson túl egyre több örömét leli az állatparki munkájában is. Zárkózottsága ellenére szép lassan összebarátkozik az állatparki dolgozókkal, különösen Szakóval, aki egyediségével és különleges gondolkodásmódjával tökéletesen kiegészíti az érettségi után megrekedt lányt, és segít tisztán látni önmagát.

A felnőtté válás előtt álló két fiatal útjainak kereszteződéséből egy nem mindennapi kapcsolat alakul ki, ami nem csupán végigkíséri, de nagyban meg is határozza Zoé állatparkban töltött negyven nyári napját.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése