2022. január 20., csütörtök

Ilyen az élet a kutyád szemszögéből! - könyvértékelés

Valaki nagyon érdeklődő
A mostani olvasmányom csücsül a legrégebb óta az „Olvasásra vár” nevű listámon. Másfél évvel ezelőtt kaptam ajándékba egy barátnőmtől a könyvet, de azóta valahogy nem tudtam magamat rávenni az olvasására. Picit tartottam attól, hogyan fog érinteni, annak ellenére, hogy nem ismerem teljesen a történetet.

Pár éve nagyon felkapottak lettek W. Bruce Cameron kutyás történetei. Megnéztem, az író csak ilyen témában írt meg könyveket, és ugyan még csak egy regényt olvastam el tőle, mérget merek rá venni, hogy elég jól rátalált a sajátos témájára. Korábban két kutyás olvasmányom volt, azok annyira nem találtak be nálam. Ebből kifolyólag egy icipici kétség volt bennem, hogy az Egy kutya négy élete mit fog kiváltani. Vajon megérint, vagy nem lesz hatással rám. Érdeklődve olvastam a fülszöveget, és emlékszem, két éve nagy népszerűségnek örvendett a történet, majd később a film is. Gondoltam, az idei év indításának jó lesz ez a kis aranyos könyv.

Szóval picit tartottam attól, hogyan fog érinteni a könyv témája, ami nagyon erősen alapoz a kiskedvenc-gazdi kapcsolatra. Hiszen nekem is van egy „kis” kutyám, aki a szívem csücske, és el se tudom már képzelni nélküle a mindennapjaimat.

A könyv egy kutya négy életén keresztül szemléltet egy-egy szituációt, ami érinthet egy kutyatartót, vagy egy állatbarát embert, illetve a négylábúakat. Elsőként a kóbor kutyák életét mutatta meg az író, utána egy szaporító telep kegyetlen körülményeiről olvashattunk. Végig egy kutya narrálja az egészet, az elmesélésbe néha-néha belekerül egy-egy emberi párbeszéd. Érdekes volt ez a koncepció, hogy minden egyes szituációt a kutya szemszögéből tapasztaltunk meg. Szerintem így sokkal jobban kijött az, hogy milyen viszonyban állnak az emberekkel, vagy hogyan értelmeznek egy-egy cselekedetünket kedvenceink. Szóval a kóbor élet elég erős kezdés volt, de igenis fontosnak tartom, és ezáltal jó ötletnek is, hogy ezeket ilyen formán az író belerakta a történetbe. Szerintem főként ez a könyv a fiatalabb korosztálynak szól, így nagyon sok edukációs tartalom is került bele, mint például az ivartalanítás fontossága, amit nem egyszer mutat meg a történet.

Aztán eljön az a rész, ahol szintén egy kis kóborlással kezdődik a kutya élete, majd befogadják, és egy kocsiban hagyják a tűző Napon. „Apróság” ugyan ez a fordulat a történetet nézve, de nagyon örültem neki, hogy ezt is belevette az író! Kóbor kutyánk életébe megérkezik a megváltás, amire minden kutya titkon vágyik: otthonra és szerető családra lel. Bailey és kis gazdája Ethan rengeteg közös kalandot él át. Ezeken keresztül megtapasztalhatjuk, hogy milyen is az, amikor egy kutya feltétel nélkül ragaszkodik és feltétel nélkül szeretetet ad. Főként akkor érzi át legjobban az olvasó, ha neki is van kutyája. Összeszorult a szívem, amikor Bailey csodás élete végére ért, vennem kellett egy nagy levegőt annál a résznél, amikor lapoztam a következő fejezetre.

Számomra izgalmas volt az a szakasz, amikor munkakutyák napjait mutatta meg az író Ellie életén keresztül. Talán egy fokkal jobban tetszett ez, mint Bailey története. Ebben is volt egy szomorú csavar, de szerintem igazán megmutatta az, hogy mennyire elhivatottan küzdenek a kutyák – nem csak a kiképzett munkakutyák – ha olyan helyzetbe kerülnek. Szegény kutyust sajnáltam a balesete miatt, de így is szép élet jutott ki neki végül.

Amikor újra kiskutyaként születik meg a főszereplő eb, már végképp nem értettem, hogy mit lehetne még mutatni az olvasónak a kutyás világból, és maga a kutyus sem értette, mert úgy érezte megtalálta az élete célját, a küldetését. De igen, pont kellett ez a lezárás ahhoz, hogy nagyon kerek legyen a történet. Nem csak Bailey Cimbi sztorija, hanem Ethan-é is. Az utolsó pár oldal nagyon megindító volt számomra, amikor befejeztem, csak néztem magam elé, és gondolkoztam. Majd kimentem, és megölelgettem a kiskutyámat.

„Alaposabban eltöprengve az élet nagy dolgain, rájöttem, hogy ez a világ összetettebb annál, mint azt sejtettem.”

A könyv hátulján az szerepel, hogy felnőtteknek ajánlják. Valahol ebben egyetértek, de azzal is egyetértek, hogy Moly.hu szerint 21. helyen áll a gyerekkönyvek iskolásoknak kategóriában. Rengeteg hasznos információt tartalmaz a kutyatartásról, és felhívja az ezzel járó felelősségre a figyelmet. Nem tudom hol tart most az oktatás, de szerintem ezt a könyvet nyugodtan be lehetne építeni az ajánlott olvasmányok közé. A kutyák különböző sorsai mellett szemlélteti az író azt is, hogy van aki jó gazda, és van aki nem. Valaki felelősséggel viseli az állat gondját és szeretgeti is, valaki ellátja a kutya szükségleteit, de nem tud úgy ragaszkodni hozzá. Ezekkel szerintem nincs úgy baj, viszont amikor teljes mértékben az állat léte nyűg valakinek – igen, erre is hoz a könyv példát – az már probléma…

A regény egy erős érzelmi hullámvasút. Imádnivaló, szívfacsaró sokszor, de nagyon is tanulságos. Annyira szerethetően lett megírva az egész történet, hogy egyszerűen csak olvastatja magát a könyv. Semmi negatívumot nem tudok mondani rá. Vagyis maximum azt, hogy véget ért. De vannak még történetek az írótól a kutyusokkal, úgyhogy annyira mégsem vagyok szomorú.

Most pedig megyek, és megölelgetem a kiskutyámat!

Most egy kicsi szünet fog következni a blogon, ugyanis kedvenc hokisaim sztoriját olvasom újra a Briar egyetemről. Mivel 2019-ben végig olvastam már az Off-Campus sorozatot, így a blogra nem fog felkerülni új bejegyzés ezekről. Természetesen, ha végeztem, jövök új értékelésekkel!

F.

W. Bruce Cameron: Egy kutya négy élete
A dog’s purpose
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.
Kiadás éve: 2012.
352 oldal

Minden kutya a mennybe kerül… kivéve, ha elintézetlen feladatuk maradt itt, a Földön.

Lenyűgöző történetünk főszereplője, egy aranyos kutyus nem egy, de több életen keresztül próbál meg rájönni arra, hogy mi is az élete célja. A Kutyás történet más, mint a többi megszokott, cuki kis kutyusokról szóló megható regény. Az élet legalapvetőbb kérdésére keresi a választ: miért vagyunk itt? Hősünk, Béni maga is megdöbbenve tapasztalta, hogy lenyűgöző szépségű, aranyló szőrű kiskutyaként született újjá, miután végigélte egy korcs, kóbor kutya tragikusan rövid életét. Az új lehetőséget kihasználva eljut a nyolcéves kisfiú, Ethan ölelő karjába. Együtt számtalan lélegzetelállító kalandot élnek át, és közben Béni megtanulja, hogyan legyen jó kutya.

Hősünk kalandja azonban nem ér véget azzal, hogy egy szerető család kedvenc háziállata lett. Ismét újjászületik, és vaksin pislogó kölyökkutyaként megint csak azt szeretné kideríteni, hogy képes lesz-e valaha is rájönni a létezése értelmére.

Béni története szívet melengető, lényeglátó, és gyakran elképesztően mulatságos olvasmány. A Kutyás történetben nem csupán négylábú barátunk számos életének megrázó és mulatságos kalandjait ismerhetjük meg, de feltárul előttünk az is, ahogy egy kutya látja az emberi viszonyokat. Megismerhetjük, hogy milyen erős kötelék fűz minket legjobb barátunkhoz.

A megragadó és magával ragadó, gyönyörű történetből kiderül, hogy a szeretet halhatatlan, hogy hűséges barátaink örökre itt maradnak velünk, és hogy a földkerekségen minden teremtmény azért született, mert megvan a maga oka, mert értelme van az élhetésének.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése