2021. december 31., péntek

Társadalmi elvásárok 240 oldalban - könyvértékelés

Aki jelen van a közösségi életben, főként Instagramon, ő biztosan belefutott már a @nemakarokbeleszolni lányok oldalába. Tapasztó Orsi, Fancsikai Eszter és Bányainé Nagy Judit humorosan, olykor szarkasztikusan dolgoznak fel egy-egy, bárki életében előforduló témát, és szórakoztatóan tartják a görbe tükröt a közönség elé. Egy év alatt mindenki Insta oldalára bekúsztak a lányok, és váltak egyre ismertebbé. Majd ősszel lerántották a leplet egy nagy projektjükről, ami a bejegyzésem aktuális témája. Hiszen írtak egy könyvet!

Két hónapja gondoltam egyet, és adni akartam egy esélyt a regénynek, úgyhogy megrendeltem. Őszintén megmondom, a terjedelem-ár érték arányban kicsit drágának éreztem keményfedeles könyv sosem volt olcsó, de nyilván támogattam őket ennyivel is. A Nem akarok beleszólni – Innen szép nyerni a lányok első regénye, ami rövidebb terjedelmű, így gondoltam most tökéletes lesz az ünnepi felkészülésben elolvasni. A szerzők több helyen is elmondták, hogy ők nem írók, és ennek szellemében ültek le megcsinálni a projektet, és így is adják át az olvasóknak.


Erre való tekintettel nem voltak akkora elvárásaim a könyvvel kapcsolatban, viszont a lányok humoros stílusát azért szerettem volna viszont látni a sorokban. A fülszöveg egy falusi esküvőt vázolt fel, de nem pontosan tudtam, hogy ezt hogyan jelenítik meg. Vajon az egész könyvet felöleli, vagy egy váza lesz csak a történetnek? Szóval voltak kérdések bennem, és így ültem le olvasni.

A könyvben három testvér, Bori, Nusi és Dorka kap főszerepet. Bori menyegzője az apropó, ami miatt egyesül a család. Ezzel együtt megindul a lavina, hiszen régi családi sérelmeik kísérik felnőttkorukban a lányokat, amik felszínre törnek haza látogatáskor. Egy viszonylag rövidebb, nem túl terjedelmes történetszál van a regényben, ami a három lány váltott elbeszélésében van tálalva. Az ő életük során ölelnek fel fontos témákat, mint például a lelki bántalmazás, kapcsolaton belüli problémák, megfelelési kényszer az otthonról hozott minták hatására, és még sorolhatnám. Az elején, amikor még annyira nem ismertem meg a karaktereket, kicsit zavaró volt, hogy épp nem tudom melyik lány a fejezet elbeszélője. Amíg nem tudtam hozzájuk személyeket, eseményeket kötni, nehéz volt a beazonosításuk. Majd utána észrevettem, hogy nem csak egy-egy fejezetben volt más az elbeszélő, de még a fejezeteken belüli részekben is változott, hogy épp ki mesél. Viszont a lányok stílusa abszolút visszaköszönt a könyvben! Ennek azért örültem.

Adott egy falusi lakodalom, annak minden elvárásával, az örömanya pedig mindent is koordinálni akar, kiket hívjon meg a kis Borika, ha már egyszer házasodik szíve választottjával, mert a Lukácsék is milyen jók voltak a családhoz, hát bőven hívják meg őket is, még ha semmi kapcsolatuk nincs is már. Ismerős? Hát persze! Aztán jön a családi nászút, amit félrefoglal a kedves mama, de összekötik gyorsan egy kis üzlettel, ha már ők intézték az egészet és apuka a falu polgármestere, majd jöhetnek is a dolgos hétköznapok a további elvárásokkal. Mindegyik lány sikeres a maga munkájában, csak épp a magánéletük nincs ott, ahol szeretnék. Vagyis, ott nincs, ahol édesanyjuk szerint kellene lennie.

Ahogy halad előre a történet, egyre mélyebb és egyre szélesebb rétegben nyúlnak bele a mai társadalmat érintő helyzetekbe, problémákba a szerzők. Szerepet kap az általános „elvárás”, hogy korán házasodjon a lány, majd egyből szüljön is gyereket – lehetőleg fiút rögtön – meg hát olyan amúgy sincs, hogy rossz a házasságod, maximum vannak gondok, de hát azt kívülről ki látja, mert minden tökéletes. Nemde? Na, ugye! Borira pontosan ez a teher nehezedik, olvashatjuk az elbeszéléseiben is, hogy mennyi problémával küzdött, de inkább szőnyeg alá söpörte, mert hát Tamás az igazi. Láthatjuk azt is, hogy Dorka házassága sem tökéletes, és amikor erre a felismerésre eljut néhány kitérővel, akkor igenis próbálnak rajta javítani férjével. Aztán ott van a kis Nusi, aki sikeres a divatvilágban, mint divatmagazin főszerkesztő, csak épp a négy fal között lehet felszabadultan szerelmes Laurába, akit anyukája csak a legjobb barátnőjeként kezel, mert ugye olyan nincs, hogy az ő kislánya a saját neméhez vonzódik. Mind a hárman különböző terheket cipelnek, és az otthoni fojtogató közegben félnek ezt elmondani, nem véletlenül járnak haza oly’ ritkán. A könyv utolsó fejezete, kellemes meglepetést tartogatott, hiszen a fordulat a történet indításával szemben hatalmas kontrasztban áll. Viszont ettől függetlenül is picit mérgesen tettem le a könyvet…

Mondtam, hogy nem voltak elvárásaim, aztán ahogy olvastam a történetet, valami megfogalmazódott bennem elvárásként, és a végére az jött le, hogy teljesen másra számítottam. Nem egy könnyed, humoros regénykét kaptam a kezembe a lányok által, amivel nem lenne baj. Hiszen iszonyúan fontos témákat boncoltak végig, amiket nem csak elénk dobtak, hanem azt is mutatják, hogy nézd, ez is lehet a megoldás, nem csak az, hogy a homokba dugod a fejedet, ahogy azt a társadalom és a faluhely is mutatja. Viszont nekem a kifejezéssel volt a legnagyobb bajom. Sajnos, ami a lányoknak videókon bejön, gondolok itt az „egyoldalú” párbeszédekre, az a könyv lapjain nekem nem jött át. Sokszor volt számomra követhetetlen, hogy épp miről is van szó. És ahogy írtam, valamint a három szerző is elmondta: nem írók ők, csak gondoltak egy nagyot és megcsinálták ezt a könyvet. A szerkezeti hibákat nem az ő számlájukra írom én, szerintem csak jobban össze kellett volna fogni őket, és a történetet is a könyvben.

A Nem akarok beleszólni egy tömény, fontos társadalmi témákat érintő könyv lett. Olyankor voltak azért beszólások, amin felnevettem, de több olyan téma volt, amit nem pont ilyen köntösben tálaltam volna – független a három lány stílusától. Nem volt annyira rossz élmény, csak nekem ez most nem talált úgy be. Ez ennyi.

Viszont ezúton is gratulálok nekik, hogy "amatőrként" összehoztak egy 240 oldalas könyvet, amiben ilyen kemény dolgokat is mertek boncolgatni!

F.

Bányainé Nagy Judit - Fancsikai Eszter - Tapasztó Orsi: Nem akarok beleszólni – Innen szép nyerni
Kiadó: Helikon Kiadó Kft.
Kiadás éve: 2021.
240 oldal

Hogy milyen egy igazi falusi lakodalom? Hát olyan, amilyen. A kis Bori is férjhez megy végre: nagy az öröm a családban – vagy legalábbis az örömanyának és az örömapának örülnie illik. A lányoknak pedig úgy kell viselkedniük, ahogy azt anyuka elvárja – nehogy már megszólják őket. Ott van a kicsit (vagy inkább nagyon) elcsigázott Dorka a három gyerekkel, és ott van Nusi is – a barátnőjével…

A három nővér végre együtt! Szeretik egymást? Szeretik az anyjukat, apjukat, a párjukat, a családjukat, a falujukat, melyből kiröppentek, és szeretik az új életüket? Naná, hogy szeretik, a család meg különben is arra való, nem? Onnan kapjuk leginkább a támogatást, megértést, vigaszt, igaz?

Persze tudják a lányok is (mi is): ez nem annyira egyszerű. És hogy az élet hajlamos rá, hogy mindent összekuszáljon. Olyannyira, hogy néha a legszívesebben menekülnénk belőle. De ilyenkor összeszedjük magunkat, és azt mondjuk: „Innen szép nyerni.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése