2020. november 15., vasárnap

Az új "öngyilkos osztag" versenybe száll! - könyvértékelés

Egy év telt el az utolsó Leiner Laura Iskolák Országos Versenye könyv most nem linkelek, címke keresőben Leiner Laurát írtok, és kiadja az összes posztot után. Akkor azt hittem ez lesz a trilógia befejező része. Ám az utolsó, lezáró mondatnál egyértelmű volt, hogy az írónő szán még ennek az ötletnek könyvet. Most, hogy beharangozták a megjelenést, úgy voltam vele, hogy nem veszem meg az új részt. Hiszen az alapkoncepciót már megismertem az előző 3 részben, illetve úgy éreztem ez már nem fog tudni nekem sok újdonságot nyújtani. Előítélet ugyebár. Viszont egy kedves barátnőmmel beszélgettem az új könyvről, és ő nagyon meghozta a kedvemet hozzá! Szóval nem tétlenkedtem, meg is rendeltem az IOV második trilógiájának első részét, ami a Bízz bennem címet kapta.


A borító a már előző szériában megszokott stílust követi. A cím pedig igenis beszédes, amit ismételten olvasás közben értettem meg. Kezdeti kételkedésemmel fogtam kezembe az új részt, az elején nagyon is ott motoszkált bennem az, hogy tényleg mi újat tudna mutatni ez a sztori számomra az előző után. Hát, valóban tud mást adni! 

Az előző könyvekből már megismert versenyző válogatással indult a történet. A négy diák ugyanúgy a nyári szünet kezdetétől kihalt iskolában indul Kocsis igazgató irodájába. Annyi különbséggel, hogy az ő érdeklődésüket nem a jelentkezés miatti izgalom tartja fent, hanem a kérdés: milyen újabb balhés ügy miatt vannak épp az igazgatói irodában? Hiszen nem iskolai kiválóságokról volt szó: Sára, Vivi, Dominik és Rajmund mind hordják a maguk keresztjét az iskola közösségben különféle megbélyegzéseik által. Ennél fogva el sem hitték, hogy pont ők mennek az IOV következő megmérettetéseire, mint címvédők. Ahogy a versenyre való készülődést olvastam, kíváncsi lettem, hogy milyen titkokat őriznek a diákok, ami miatt ez az általános felháborodás kialakult, amikor kiderült, kik lettek delegálva a megmérettetésre.

A táborba való sikeres bejutáskor tudatosult bennem, hogy miért is volt jó választás ez a négyes az új versenyre. Bent szembesültek azokkal az előítéletekkel, amiket az első trilógia első könyvében az arany csapat kapott. Hiszen akkor ők számítottak a címvédőknek, így őket kicsit máshogy kezelték a versenyben lévő csapatok. Mivel a Szirtes gimi új csapata az iskolában is ezzel szembesült nap mint nap, így őket meg sem hatotta ez a fajta előítélet. Igyekeznek a többi versenyzővel is összebarátkozni, ami több kevesebb sikerrel jár nekik. A verseny közbeni feladatok jók voltak, most úgy éreztem, hogy megfelelő hangsúly van a szereplőkön illetve a feladatokon is. Az előző trilógia utolsó kötetében ezt kicsit máshogy éreztem, és sajnáltam is, hogy kevesebb hangsúly jutott a feladatokra. 

Kezdeti szkepticizmusom a történet végére eljutott oda, hogy ez az egyetlen könyv számomra többet adott, mint az előző trilógia három része. Az előző részekben a komoly téma megragadása az új koncepció mellett nagyon felkeltette érdeklődésemet, ebben a könyvben viszont az tetszett, hogy Laura picit formálta a dolgokat, fejlesztett az új trilógián. Például, nem volt kiélezve a dolog arra, hogy igen, a social media káros, nem kell annyit használni. Az előző részekben a kommentárok megjelenítését néhol soknak éreztem. Itt ez egy picit volt zavaró, de olyan szempontból viszont szerintem szükséges volt, hogy így remekül be tudta az író mutatni, hogyan viszonyulnak a diákok Sáráék csapatához, illetve szépen lassan lehetett megtudni róluk információkat. Kocsis igazgató már lassan átcsap influenszerbe, de az előző három rész ellenállása után a diákok itt már kezdik nyomon követni az igazgató megjelenéseit a különböző felületeken. Negatívumként két dolgot tudnék kiemelni. Az egyik számomra a pink csapat versenyzője, Panna karaktere. A véget nem érő monológjai nekem úgy hatottak, mintha terjedelem kitöltés lenne, hiszen ő úgy sokat nem tett a történethez. A másik, amit kiemelnék, hogy itt is voltak múltba révedések. Sára esetében sokszor volt, hogy csak ugyanazokat a morzsákat kaptuk a múltbéli balhéja miatt többször is. Miután elmondta a teljes történetet, utána is többször volt, hogy ugyanazokat emlegette fel, mit korábban. Igaz, itt nem volt olyan mértékű a visszaemlékezés, mint az első trilógiában Hanna esetében, de ezért itt is zavart a dolog egy picit. 


Nos, azt tudom írni a végére, hogy Laura hozott mindent, amit egy ifjúsági könyvtől elvárhatnak az olvasók. Balhék; versenyhelyzetek; barátságok köttetése mellett ellenségek szerzése; mai fiatalokat jellemző komment áradatok; Kocsis igazgatón keresztül láthattuk, mi az, ami a közösségi felületeket lázban tartja. Ugyan a könyv vége nem lett tipikus függővég, ami miatt azonnal, de rögtön olvasnám a folytatást, de maradtak dolgok, ami miatt biztosan meg fogom venni a következő részt is. Szerintem az első trilógia után merőben mást ad ez a rész, így tudom ajánlani azoknak is, akik hozzám hasonlóan kicsit ódzkodtak az olvasásától. 

F.

Leiner Laura: Bízz bennem - Iskolák Versenye II. trilógia, első rész
Kiadó: L&L Kiadó Kft.
Kiadás éve: 2020.
480 oldal

Egy ​év telt el az Iskolák Országos Versenye óta. A Szirtes tavalyi győzelme után a gimi összes diákja beadta a jelentkezését a következő évi megmérettetésre. Kocsis igazgatón hatalmas a nyomás: melyik négy diákja lehet képes a címvédésre amellett, hogy nem roppan össze a negatív kritikák, kommentek súlya alatt, ami az interneten és a táborban éri őket? Az igazgató úgy dönt, ezúttal nem a tanulmányi versenyeken jeleskedőket választ… A tizenhét éves Major Sára tehetséges táncos, azonban egy balul sikerült buli után kirakták a csapatából, a történtek miatt pedig megbélyegzetté vált az iskolájában. Éppen ezért ő is meglepődik, amikor Kocsis igazgató esélyt ad neki, és beválogatja a Szirtes Gimnázium csapatába, hogy három hasonló sorsú társával részt vegyen az Iskolák Országos Versenyén.
A négy név bejelentése nem kis meglepetést és felháborodást kelt a tanulók körében, az igazgató azonban bízik a megérzéseiben és a csapatában, így minden negatív reakció ellenére elindítja a Szirtes színeiben Major Sárát, Felcser Vivient, Fehér Rajmundot és Pap Dominiket.
A Bízz bennem az Iskolák Országos Versenye 2. trilógiájának első része.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése