2019. augusztus 9., péntek

Megfeküdte a gyomrom a cukormáz... - könyvértékelés

Molyos szörfölgetésem során találtam rá soron következő értékelésem alanyára. Már nem emlékszem pontosan, hogy valaki véleményét olvastam róla, vagy csak kívánság listára tették a könyvet. De az volt a lényeg, hogy megfogott a borító. Aztán elolvastam a fülszövegét, és az alapján úgy voltam vele, miért ne olvasnám, ez olyan típusú könyv, amiket én is szeretek.

Sikerült egy molyos felhasználótól nagyon baráti áron hozzájutnom a kiszemelt regényhez. Mona Awad neve ismeretlen volt számomra most se nagyon tudok tőle mást művet mondani de az Antilányregény meggyőzött, hogy esélyt adjak neki.

Elizabeth egy problémákkal teli lány, akinek gondja legfőként alakjából indul ki. Kövér lányként emlegeti magát, tele van önértékelési problémával, önbizalomhiánnyal, és ennek kapcsán folyamatosan eleget akar tenni a társadalmi normáknak. Rövid könyv, ám annál súlyosabb a beltartalma…


Elizabeth környezete nem épp a legfényesebb. Anyja is túlsúlyos, egyetlen barátnője - aki később magára hagyja problémáival.. - pedig belevinné olyan dolgokba a lányt, amit nem feltétlen akarna… Végül belebonyolódik egy olyan kapcsolatba, amiben elhiteti magával, hogy neki pont arra van szüksége, szeretik, elfogadják, és képes akkor elfogadni saját magát. De nyilván, a rossz ember mellett ez nem feltétlen tart sokáig… A fejezetek során láthatjuk, hogy mekkora stressz számára a ruhavásárlás a sűrű eladói unszolással – ez folyamatosan vissza-visszatér az egész történet során. A lány sok mindent megél, idővel egy távkapcsolatból házasságba kerül. Talán a legszomorúbb, legsajgóbb rész a könyvben, ami a házasságukról szól. Megfelelési kényszerből a lány lefogyott, ám egyáltalán nem volt boldog. Folyamatosan harcolt saját magával, holott a férjének nem volt ez vágya, kívánsága, szerette és boldoggá akarta tenni őt úgy, ahogy volt. És ebből is indult ki a probléma a kapcsolatában. Ezt a részt annyira átjárta a gond, a keserűség, hogy már szabályosan nekem fájt.

Végigkísérhetjük Elizabeth évődését, megindulását a lejtőn. Ördögi körbe kerül, nem ereszti a testképzavar, a megfelelési kényszer, a megbélyegezettség a súlya miatt, valamint ezek mellett magánéleti nehézségekkel is szembe kell néznie. Küzdelmét, önmaga keresését valószínűleg azzal is szemléltette az író, hogy minden „ciklusban” máshogy hívta magát, a történetben az összes létező becenevet olvashattam a nevére vonatkozóan. De ez elég zavaró volt, nem csak nekem, hanem a regényben a környezetének is. Például a saját férje nem tudta eltalálni éppen mikor milyen néven kell szólítani…

A könyv első benyomásra cukormáz és pompa, egy könnyed, csajos, rózsaszín cuki történet, amelyet egy limonádé mellett mosolyogva olvas az ember végig. Aztán a borítóval és a fülszöveggel ellentétben a könyv gyakorlatilag pofon csap a mély, olykor depresszív tartalmával…

Bevallom, nekem elég furcsa volt az egész. Nem folyamatos a történet vezetés, elég nagy ugrások vannak benne, minden jelzés nélkül. A második fejezetnél nem is értettem nagyon, hogy mi történik, aztán utána jöttem rá, hogy random eltelik egy 5-10 év a következő fejezetre. Nagyon sokszor részletekig kifejtő leírások voltak benne, ami számomra nem kedvelt írásmód szégyen, de el is aludtam olvasás közben egyszer. Nekem a kapcsolati viszonyokat boncolgató részek - az elején az üzletemberek, valamint utána Archibald – nagyon közönségesen hatottak, de valószínűleg ott pont ezt a hatást akarták elérni. A főszereplőnél gyakorlatilag nulla jellemfejlődés van az egész történet során… Utálja nemcsak magát, hanem mindenkit maga körül, főleg a vékony embereket, és nincsenek érzelmei. Kár, hogy olvasás előtt nem néztem meg a molyon hány százalékon áll a könyv, valamint nem pillantottam rá a regény eredeti címére. Lehet máshogy álltam volna neki, ezek ismeretében.

Ez a könyv jó is lehetett volna. De semmilyen lett...

Összességében ez egy nagyon mély, ám ugyanakkor lehangoló történet is volt. A téma komoly, ám nem volt jó köntösben tálalva… Nem igazán láttam elejét, végét. Nem mondanám, hogy feltétlen ajánlom, mert nagyon depresszív az egész. Csak akkor, ha tényleg kíváncsi rá valaki. De ne tévesszen meg senkit sem a borító!

F.

Mona Awad: Antilányregény – Felnőtté válás és kilodráma 13 felvonásban
13 ways of looking at a Fat Girl
Kiadó: Atheneaum
Kiadás éve: 2017
304 oldal

A könyv története titkos ajándékot rejt.
Adunk neked vele egy barátnőt. Kicsit zűrös a csaj, az igaz, de nagyon szerethető, mert tényleg mindig őszinte, mert elképesztő sztorikba keveredik folyton, és mert olyan viccesen tud ruhát próbálni, ahogy senki más. Ő Lizzie, a kövér lány. Aki különben nem is kövér, csak azt hiszi magáról. Ez a dilije. Hogy dagadt. Meg hogy biztos nem kellene egyik fiúnak sem. Ne tudd meg, milyen pasikra hajt, még egy rockzenésszel is összejött. Abból jó nagy gáz lett, majd elmeséli.
Lizzie olyan, mint te – boldog akar lenni. Talán kicsit megelőzött téged: ő már végigcsinálta. Légy vele türelmes, kérlek! Ő azért bukdácsol ennyit, hogy neked már ne kelljen. Elköveti helyetted a hibáidat. Nevessetek, sírjatok együtt!

2016 legjobb debütregénye. - Amazon.ca

Szívszorító… Tele van szépséggel és humorral. Függést okoz, mint a chips, és ezt olvasva átérzed, milyen fájdalmas lehet semmi mást nem enni, mint 10 deka párolt halat, örökké. - Chicago Tribune

Mona Awad lerántja a leplet a nővé válás küzdelmeiről, az önértékelési zavarokról – a testképtől kezdve a társas kapcsolatokon át egészen addig, hogyan találhatjuk meg magunkat ebben az érzéketlen világban. - Elle Magazin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése