2024. szeptember 15., vasárnap

Meddig maradhat titokban minden? - könyvértékelés

Nem vagyok egy hatalmas krimi fogyasztó, de nem is vetem meg a műfajt. Néha napján becsúszik egy-egy regény, amin kicsit izgulhatok, nyomozhatok, aztán feledésbe is merül számomra. Már egy ideje fel-feljött közösségi oldalakon Holly Jackson regénye. Mindenki dicsérte, kevés negatív kritikába futottam, így tavasszal én is lecsaptam egy példányra Vinteden.

Az olvasáshoz a löketet az adta meg, hogy kijött a könyv sorozat adaptációja a Netflixen, így gondoltam, ideje már elolvasnom nekem is a regényt, ami nem más, mint a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz. Utána pedig jöhet a sorozat, bár így túlságosan ki szoktam elemezni az adott filmet, de majd meglátom, lesz-e hangulatom hozzá.

Nem volt túl sok elvárásom a történet iránt, gondoltam lesz egy iskolás nyomozás, könnyen rájövök az elkövető kilétére, aztán el is felejtem a művet. Persze, megint téves következtetést vontam le, mert Holly Jackson rendesen változtatott ezzel a könyvével a krimihez való hozzáállásomhoz! Rég fogtam a kezemben ennyire izgalmas, figyelmemet lekötő regényt, amiben én is együtt fejtegettem a felmerülő talányokat a főszereplővel!

Főszereplőnk egy középiskolás lány, Pippa Fitz-Amobi, aki kutatási vizsgaprojektjére egy meglepő témát választott: kisvárosukat, Little Kiltont egy tragédia rázta meg, öt évvel korábban egy diák eltűnt, és a feltételezett gyilkosa meghalt. Andie Bell ügye kíséri végig Pippa iskola projektjét, és a könyv cselekményét. Nyomozása során kapcsolatba lép a feltételezett gyilkos, Salil Singh öccsével, Ravi-jal, aki ez elején nem nagyon akar részt venni a projektben, majd szépen lassan Pip cinkostársa lesz. Ahogy a lány egyre mélyebbre ássa magát Andie ügyében, olyan dolgok kerülnek felszínre, amik teljesen máshogy láttatják az eset résztvevőit. Régi barátok, újságírók, rendőrség, mindenki egytől egyig gyanússá válik Pippa szemében, ahogy göngyölíti fel a szálakat. Időközben Andie valódi személyisége is megmutatkozik a beszámolók alapján, és közel sem az az ártatlan, példás tanuló, akire legtöbben emlékeznek. De vajon tényleg egykori barátja, Sal kezéhez kötődik az eltűnése? Mit nem láthatott meg a rendőrség, amire egy középiskolás lány rájöhet? Hiszen Pippa rejtélyes üzeneteket kap, hogy álljon le nyomozásával, majd saját maga kerül a bajba, és olyan veszteség éri, ami leállíthatja a kutatást számára. Aztán a szálak összeérnek, és ajtóstul ront a tettes házába...

Egy igazán lebilincselő krimit kaptam a kezembe ezzel a regénnyel! Csak úgy faltam az oldalakat, annyira izgalomban tartott. Ahogy Pippa nyomozott, mindenki gyanús lett, a szereplők adták át egymásnak a gyanúsított stafétabotot. Az elején picit káosz volt bennem, hogy ki kicsoda a regényben, és kihez köthető. Ezt betudtam annak, hogy vonaton kezdtem el olvasni, és a háttérzajok miatt nem tudtam valószínűleg úgy összpontosítani a könyvre. Aztán felvettem a fonalat, és együtt találgattam a főszereplőkkel. Ehhez hozzájárult, hogy a könyv úgy volt megszerkesztve, hogy Pippa nyomozati anyagai külön formátumban jelentek meg. Olvashattam az interjúkat, a feljegyzéseit a haladással, illetve az e-mailek is elütöttek a többi oldaltól. Viszont ha nem ezeket a részeket olvastam, ott E/3-ban volt elmesélve a történet. Ugrált a kutatási anyagoknál E/1-ből a jelen idejű történések elmesélésébe E/3-ba. Az elején számomra zavaró volt, aztán a végére annyira sodort magával a cselekmény, hogy már fel sem tűnt. Amikor Pippa rájött, hogy ki hagyja számára a rejtélyes üzeneteket, és egyedül vállalt kockázatot Andie gyilkosának leleplezésére, egy kicsit elcsépelt fordulatnak éreztem. Hiszen valahol várható volt a tettes kiléte, amikor egy iskola regényről beszélünk. De furcsálltam, hogy lezárult az ügy, és maradt még 50 oldal a regényből. Utána csavart egy igazán nagyot az író az egészet. Borzasztóan tetszett ez a megoldás, teljesen felrázott a kezdeti, egészen minimális csalódásomból, hiszen a tettes kiléte nem volt igazán tetőpont számomra így. Nem akarok spoilerezni, de szerintem egy középiskolásokkal foglalkozó könyvben eléggé klisés volt ezt ellőni. A lezárást illetően nem gondoltam, hogy lesz folytatása a sztorinak, hiszen nekem kerek egészet adott. Vártam még egy kisebb szerelmi szálat Pippa és Ravi között, de ahogy végeztem vele, rájöttem, hogy ebbe nem kellett volna a romantikus rész, hiszen nem erre épített a történet. A végén egy minimális utalás volt, ami szerintem bőven elég is lett ide.

Nekem borzasztóan tetszett Holly Jackson regénye! A szereplők, a nyomozás, az alapötlet, és a fordulatok mind-mind nagyon egyben voltak számomra. A folytatásoknak utánanéztem, Pippa személyéhez kapcsolódik inkább a következő könyv, nem ehhez az Andie Bell-ügyhöz aztán ki tudja, lehet tévedek. De felkeltette az érdeklődésemet az is! Bátran tudom ajánlani mindenkinek, aki egy izgalmas, fordulatos, megragadó krimire vágyik!

Aztán nemsokára sort kerítek a sorozatra is.

F.

Holly Jackson: Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz
A Good Girl’s Guide to Murder
Kiadó: Kolibri
Kiadás éve: 2022.
476 oldal

Egy lezárt akta… egy kínzó rejtély - és egy lány, aki tudni akarja az igazságot.

Ha túl mélyre ásol, vigyázz, mert lehet, hogy szembe kell nézned a legsötétebb árnyakkal.

Az ügy lezárva.

Öt évvel ezelőtt Andie Bellt, a Little Kilton-i gimnázium diákját megölte a barátja. A rendőrség így tudja. A városban mindenki így tudja. A gyilkosság emléke azóta kísérti a kisváros lakóit, bár az élet látszólag nyugodt mederben folyik tovább. Pippa, a gimnázium egyik végzős diákja elhatározza, hogy egy iskolai projekt keretében előveszi az ügyet, és kideríti, mi történt valójában. Ő sosem hitte el, hogy Sal Singh a gyilkos. De ha nem ő az, akkor ki? És vajon meddig fogja tétlenül nézni, hogy Pippa egyre közelebb kerül a megdöbbentő igazsághoz?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése