2019. szeptember 29., vasárnap

Az elhamarkodott visszaigazolás - könyvértékelés

Általánosságban szoktam figyelni a könyves újdonságokra. Moly.hu, Librin, valamint olvasós csoportokban szoktam szörfölgetni. Ha jól rémlik, egy Libris kívánság lista frissítés során bukkantam rá Laura Marshall könyvére. Aztán utána olvastam Molyon értékelést, valamint a csoportban is foglalkoztak vele, így arra jutottam, hogy miért ne adnék neki egy esélyt? Meg fel is keltette az érdeklődésemet, megtetszett az Ismerősnek jelölt.

Nem tudom miért, de az utóbbi időben sorra olyan könyvekbe „tenyerelek bele”, amik annyira jónak ígérkeznek, és annyira nagyon csalódok is bennük. Sajnos azt kell, hogy mondjam, itt is ez történt.

A történetet elkezdve, szinte pár oldalt követően egyre inkább olyan érzésem volt, mint anno A lány a vonaton műnél. Olvastam, de mintha mázsás súly nyomott volna végig, annyira lehangolt az egész… Aztán ez párosult azzal, hogy elkezdtem unni is az egészet.

Louise csendesen tengeti mindennapjait kisfiával. A nő picit tovább is lépne, de amúgy teljesen elmerül a múltjában, az önsajnálatban, és láss csodát, a múltja rátör – egy Facebook ismerős jelölés kapcsán. Magában már beteg dolog egy halott lány nevében profilt létrehozni. De hogy ez a nő mennyi mindent látott mögé, plusz szinte gondolkodás nélkül vissza is igazolt… Aztán jött az osztálytalálkozó. Ott azt hittem lesz valami csattanó mondjuk lett is, de nem úgy, ahogy én vártam. Aztán kerülnek elő a múltból darabkák, szereplők, rég nem látott embereket a nő életében. Kiderül, hogy ki zaklatja a profillal, amin én azért meglepődtem, mert nem számítottam erre a kimenetelre. De, hát, ami utána történt… Egyszerűen csak olvastam, és gondolkoztam, hogy ne. Ezt most miért? És vége is lett. Ennyi. Pont ennyinek éltem meg a történetet is…

Úgy éreztem, hogy a könyv valamit nagyon nagyon adni akart, de közben ez félresiklott és nem úgy adta, ahogy akarták. Egyszerűen vontatott volt. Louise karaktere semmilyen volt. A történet 80%-ban masszív önsajnáltatásba csapott, ahelyett, hogy folyt volna a saját medrében... Jaj, de ha Sam-mel együtt maradtunk volna, de jaj Maria-val mit tettem, jaj a jövőm, jaj a múltam, jaj jaj jaj. Gyakorlatilag ez volt a váza az egésznek. A nő végig saját magával és múltjával küzdött, annyira, hogy elmart maga mellől mindenkit, és nem is értem, hogy a „legjobb” barátnője hogyan tartott ki mellette. Sokszor azt sem értettem a munkája hogyan maradt meg, annyira beszippantotta ez az egész ismerősnek jelölős dolog. A töltelék szereplők pont töltelékként voltak odabiggyesztve ahova, és konkrétan a nevüket sem jegyeztem meg. Sam karakterével egy az egyben nem tudtam mit kezdeni, a regény végén lévő kifordulásával meg pláne nem. A történetvezetést egyébként a kettősség jellemzi: felváltva kapunk jelen-múlt fejezeteket. Ez jól volt felépítve, hiszen párhuzamosan haladt a kettő, a jelenből átugorva a múltba szerintem jobban átláthatóbbá vált a történet. Annak ellenére, hogy sok logikát nem kellett keresnem benne.

Ha keresnem kellene egy jó pontot a történetnek és az írónak, az a könyvet átfogó iskolai zaklatás témája lenne. Elég sok dolgot jelenít meg ezzel kapcsolatban, a visszaemlékezős részekben még jobban rá lehet látni.

Egy szó, mint száz, valahol én ezt a könyvet szenvedésnek éltem meg. Az eleje iszonyú vontatott volt, a közepe, úgy ahogy beindult, és azt a ritmust tartotta a végéig. De ennek ellenére nem adott sok mindent, vagyis nem azt, amire én számítottam. Két hét alatt sikerült átrágnom magamat rajta, ahhoz képest, nem volt rossz teljesítmény. A bejegyzés pedig három hétig készült, annyira nem tudtam magam rávenni a megírására. Ritka az ilyen.

F.

Laura Marshall: Ismerősnek jelölt
Friend request
Kiadó: XXI. Század
Kiadás éve: 2018.
336 oldal

Kívántad már, hogy bárcsak megváltoztathatnád a múltad?
Maria ismerősnek jelölt a Facebookon.
Csakhogy Maria több mint huszonöt éve halott.
Vagy mégsem?
Louise a negyvenes éveiben járó elvált anya, egyedül neveli négyéves fiát, és belsőépítészként a saját vállalkozását vezeti. Az egyedülálló szülők elfoglalt, küzdelmes életét éli. Egy napon szívdermesztő e-mailt kap. Maria, a volt osztálytársa ismerősnek jelölte a Facebookon. Csakhogy Maria több mint huszonöt éve halott. Vagy mégsem?
Az 1989-es végzős középiskolás évfolyam osztálytalálkozóra készül, így Louise felveszi a kapcsolatot a volt osztálytársaival, hogy kiderítse, őket is bejelölte-e Maria… A múlt hirtelen nagyon is valóságossá válik, újra felszínre kerülnek a régi titkok, hazugságok, féltékenységek és elfeledett sérelmek. De vajon megjelenik-e Maria az osztálytalálkozón? Megoldódik-e a több évtizedes rejtély?
Lélegzetelállító és felejthetetlen pszichothriller. Fantasztikus. A műfaj rajongói megőrülnek érte.
Az Ismerősnek jelölt Laura Marshall első regénye. Világszerte több mint 500.000 példányban kelt el!
„Fantasztikus pszichothriller váratlan fordulatokkal és a mindennapi életből vett élethelyzetekkel.”
(Amazon Reviewer)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése