2017. szeptember 5., kedd

Eldöcögtem vele - könyvkritika

Nagyon, nagyon régóta szemeztem ezzel a könyvvel. Még talán egy email-es könyvajánlóban olvastam róla először. Aztán mindig úgy voltam vele, hogy sajnáltam rá a pénzt, meg kapott hideget, meleget a Moly.hu-n, így nem erőltettem. Egyszer láttam egyik unokatesómnál, és tőle kértem kölcsön. Így került a kezembe A lány a vonaton.

Sok változás történt mostanában az életemben, így eléggé háttérbe szorult nálam az olvasás, valamint a blog is. Pedig mennyi könyv vár rám a polcon… Szóval, amikor kölcsön kaptam a könyvet, el is kezdtem. Nagyon izgatott voltam, hiszen régóta vártam már rá, hogy olvashassam. Unokatesómtól kérdeztem, hogy milyen amúgy a történet, mert tényleg nagyon vegyes dolgokat hallottam róla, valamint a film miatt még jobban fel lett kapva. Mondta, hogy az eleje nagyon vontatott, de később jó lesz a történet.

Lelkesedésem tartott pár oldalig. Aztán újra leültem mellé. Olyan szinten untam, és szenvedtem az olvasásával, hogy három hónapig tartott 100 oldalt elolvasnom... Sokáig csak volt a polcomon a könyv. Egy hónap után megint elővettem, akkor haladtam is vele. Aztán megint félreraktam. Nálam ez úgy működik, hogyha pár fejezet után nem fog meg a dolog, akkor egyszerűen nem akarom már tovább olvasni. De azért kapott tőlem három esélyt is. Most, hogy végigolvastam, leginkább az Alkonyat könyvek közül az Újholdhoz tudnám hasonlítani az olvasási élményemet. Amikor 16-7 éves fejemmel azt a regényt olvastam, borzalmasan unatkoztam. Egyszerűen számomra az a könyv csak volt, oké elolvastam, de maradandót nem hagyott bennem. Hát valahogy ezzel is így jártam. Ez a jó a fülszöveg, de a beltartalom már kevésbé kategória. Nekem.


A lány a vonaton hol thrillerként, hol krimiként van feltüntetve. Én azt mondom, hogy a kettő műfaj vegyítve. A történet elkezdődik, megismerkedünk a főszereplő lánnyal, aki nehéz élete miatt alkohol problémákkal küzd, minden nap vonatozgat ugyanazon a vonalon, bámul ki az ott élőkre. Fantáziálgat egy párról, akiket minden nap néz, meg néha üldözi az exférjét. Vártam a történést, de hát ennyi zajlott le. Aztán a kezdeti unalmas döcögést (hah, mint egy vonat) felváltja egy halál eset, amihez lehet van Rachel-nek némi köze, és a nyomozás elindulásával érkezik valami kis mozgalmasság is a sztoriba. Szépen lassan merül el a múltban a főszereplő, felfednek dolgokat, amik végül összekapcsolódnak.  Innentől röpke két délutánomba telt, mire elolvastam az egész könyvet. A végét már éjjel olvastam, annyira nem bírtam letenni. Félig meddig az izgalom miatt, meg azért, mert volt hátra 40 oldal, és azt nem akartam már annyiban hagyni. A végén mondhatni megdöbbentem, aztán lelombozott, hogy mennyire tébolyodottak a szereplők… Attól is kiakadtam, hogy olvastam egy részt a jelenben, és valahogy hirtelen visszacsatoltak a múltba, aztán újra a jelenbe. Néhol nagyon ugráltak az idősíkokban, és számomra ez egy idő után zavaró lett. Valahogy nekem a történet nem volt annyira lebilincselő, hogy azt mondjam, igen, megértem, hogy így felkapták a könyvet. De hát ez csak az én véleményem, remélem valakinek azért ennél jobban tetszett a könyv.

A karakterek egytől egyik romlottak. Nincs a szó szoros értelmében vett pozitív szereplő, mindenki hordoz valamilyen sötét dolgot magával, amiből erednek a feszültségek, a gondok. Jellemfejlődés szerintem senkinél nincs, bár néha néha Rachel-nél talán látni, de mindig visszanyúl a boros üvegért. Folyamatosan koslat a volt férje után, a szeretőből lett feleség kiborul ezen, ott az erőszakos lakó, a kapható pszichológus, a zsaruk, valamint a meggyilkolt, szintén viszonyba bonyolódott nő. Szóval egyszerűen senkire nem tudnám azt mondani, hogy na ő pozitív volt. Bocsánat, talán Rachel lakótársáról (annyira „erős” karakter, hogy még a nevét se jegyeztem meg) tudnék mondani jót, hiszen ő próbált Rachel-nek jó körülményeket keresni.

A könyv nyelvezetéről is ejtenék egy-két szót. Fogalmam sincs, hogy a fordítás, vagy a korrektúrázás a ludas, de voltak olyan dolgok itt, amiket nem tudtam hova tenni. Dátumokra vannak osztva a fejezetek. 2013-ban játszódik a történet, ám a vége felé lett egy 2014-es dátummal jelzett fejezet. Azt hittem az ügy végezetével lesz jövőbe ugrás, de ugyanúgy ment tovább minden a jelenben. Olyan is volt, hogy egyik fejezet augusztus 16 hétfő, következő meg augusztus 18. vasárnap. Elgépelt (?) szavak is voltak (szerencsére nem olyan sűrűn), amiket a mondat háromszori újraolvasása esetén sem tudtam hova tenni, valamint helyettesíteni sem, mert sehogy nem passzolt oda a szövegkörnyezetbe. De ezek már csak az én szőrszál hasogatásaim, nyilván mindenhol vannak hibák, előfordulhatnak. 

Szerintem elég is ennyit írnom erről. Tegnap este, még a könyv befejezése előtt letöltöttem a film adaptációt, de valahogy sok kedvem nincs megnézni, szóval szerintem arról a poszt elmarad. Összességében annyit tudok mondani a könyvről, a történetről, hogy lehúzó, sötét, az eleje unalmas, aztán talán beindul. Egyszer el lehet olvasni, ez nem lesz az a könyv, amit még párszor kölcsön fogok kérni, hogy újra olvashassam… És ha valaki igazán krimit szeretne olvasni, ne ezt olvassa. Szerintem.

F.

Paula Hawkins: A lány a vonaton
The Girl on the train
Kiadó: 21. Század Kiadó
Kiadás éve: 2015.
319 oldal

TE NEM ISMERED, DE Ő ISMER TÉGED

Elképesztő lélektani thriller - a Hátsó ablak találkozása a Holtodiglannal.

Rachel ingázó, minden reggel felszáll ugyanarra a vonatra. Tudja, hogy minden alkalommal várakozni szoktak ugyanannál a fénysorompónál, ahonnan egy sor hátsó udvarra nyílik a rálátás. Már-már kezdi úgy érezni, hogy ismeri az egyik ház lakóit. "Jess és Jason", így nevezi őket. A pár élete tökéletesnek tűnik, és Rachel sóvárogva gondol a boldogságukra.
És aztán lát valami megdöbbentőt. Csak egyetlen pillanatig, ahogy a vonat tovahalad, de ennyi elég.
A pillanat mindent megváltoztat. Rachel immár részese az életüknek, melyet eddig csak messziről szemlélt.
Meglátják; sokkal több ő, mint egy lány a vonaton...

Paula Hawkins első thrillere azonnal a bestsellerlisták első helyezettje lett.

Tizenkét nyelvre már lefordították, vitathatatlan, hogy 2015 meglepetését tartja kezében az olvasó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése