2016. október 30., vasárnap

Egy hamis valami - könyvértékelés

Igen tudom, megígértem már a múltkor is, hogy visszatérek a blogra. Elég sok minden közbe jött, meg annyira nem is voltak új olvasás élményeim. De most felszabadult rengeteg időm, úgyhogy visszatértem. Nem tudom meddig, de jövök pár új bejegyzéssel.

Szóval.

Egy ideje már fontolgattam ennek a könyvnek az elolvasását. Talán tavaly ilyentájt nézelődtem új olvasmány után. Akkor találkoztam Szalai Vivien egyik könyvével. Ilyenkor utánajárok az adott műnek a Molyon, ha ott lehúzzák, akkor legtöbbször neki sem állok. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy van az írónak több könyve is. A Hamis gyönyör szerintem elég megosztó könyv lett. Annyira, hogy én is megoszlottam tőle… És ennek kivételesen nem néztem utána, hát milyen kár.

Hát nem is tudom, hol kezdjem. Rég olvastam ennyire untató könyvet. Amikor elkezdtem vártam, hogy felcsigázzon kicsit, de nem történt semmi. Olvastam tovább, hátha valami megfog. Aztán azon kaptam magam, hogy vége lett a történetnek. Ennyi? Komolyan? Fogtam a tabletem (bocsánat, de PDF-ben olvastam, hát ezért nehogy pénzt adjak már ki) és gondolkoztam azon, hogy ez a könyv mégis mit akart?


Adott egy luxusprosti, aki mélyről indult el. Amikor tinilányként megélte az első menstruációját (ami lányoknál egy új fejezet kezdetét jelenti, hát ő nála meg pláne), anyukája elkezdte sulykolni belé, hogy igen kislányom ez nagy esemény, és te szép vagy, úgyhogy ebből fogsz megélni, mert tudom, téged nem érdekel a tanulás. Hát nyilván, ha szép vagy, és buta is, akkor az első opcióból kell megélned. Ez tök egyértelmű, mert nem lehet elmenni sehova sem dolgozni, csak tedd szét a lábadat aztán minden megoldódik. Itt azért én elgondolkoztam az anyán is. Most komolyan… Ilyet mondani a saját gyerekének a jobb és élhető jövője érdekében. Szóval, amikor bejött AZ az élet Szofinak, amire vágyott, mindig komparatív módon elővette azt, hogy na itt van ő, egy a szakmájában (és a krválkodást miért nevezzük szakmának??) legjobb és egy átlagos feleség, akinek tök rossz, hogy van munkája, van családja, élete, amibe belefásul. Ugyebár ő neki milyen jó, mert akaszt egy alkalommal ezer eurót, és azt másnap már el is költheti kétszázezres ruhára, meg negyvenezres cipőre. Ezt akkori árfolyamban számolva el is költötte, szóval milyen megélhető jövőt jelent neki a dizájner ruha és a cipő? Értem én hogy megrészegítette a pénz, igazából függővé vált. Szóval ez ilyen szrból várat szituáció? Egyszerűen voltak olyan gondolatmenetek itt, amiket nem tudtam megérteni. A kedvencem az volt, amikor kinyilatkoztatta, hogy azok a nők sem érnek többet nála, akik a férjükkel fekszenek le. Hagyjuk már.
Azért egy kicsit számomra az is szürreális volt, hogy egy 5 perces kis beszélgetésből egy kurta kis viszony kerekedett Szofi és az ügyvéd között. Természetesen csak addig, amíg ki nem derült, hogy Szofi milyen üzletasszony. Én amúgy a könyv elején arra számítottam, hogy jön majd valaki a lány életébe, aki iránt érzelmei lesznek, szerelmes lesz és megváltozik, megragad a földön. Erre badummtss kiderül Szofi üzlete és vége mindennek. Meglepődtem? Ja, nem. Oh bocsánat. Szofi érzelmei megmaradtak, de mindhiába.
Amikor főhősünknél felmerült az AIDS-es fertőződés lehetősége, leszállt egy pillanatra a magas lóról és elkezdett rettegni, hogy egyedül fog meghalni. Jó reggelt kívánok. Az a felvetés azért kicsit erős volt, hogy mivel ő luxusprostituált és a felső rétegből vannak a kuncsaftjai, így ő nem kaphat el semmi fertőzést. Jaj ne már. Amíg várt a vizsgálatra és az eredményre, felfedezte, hogy léteznek még normális emberi lények, akik szoktak segíteni másoknak. Aztán amikor megkapta a negatív teszteredményt, ugyanolyan pénzéhes r.bancként távozik, ahogy érkezett. Ugyanúgy örömmel megy a férfi orgiára dísznek, ahol busás összeget akasztva hazafelé kocsikázva megfogják a rendőrök. A zárkában szembesül egy kisebb körökből származó "munkatársával", elgondolkozik életén. Végül levonja tanulságként, hogy sem a másik örömlány, sem az utcán ülő koldus, sem ő nem fog megváltozni. Miután a futórománca végét kellőképp meggyászolta, elindult Dubaiba. Amikor megtudta mennyi pénzt kaphat, szerintem a szeme euró jelként csillant fel. De hát aranyos ára volt annak a pénznek…. Utólag, kórházi ágyon írja a kis lelki levelét, amiben minden, az őt Dubaiban érő mocskot kitálal. A végén talán mondhatni volt egy meglepő fordulat nálam, de igazából nem is tudom mit gondoltam.

Igazából még mindig azon gondolkozom, hogy mit akart az írónő ezzel a könyvvel. Újságíró a hölgyemény, de én rohadtul untam a könyvet. Meg azt is, ahogy leírta. Olvastam jó pár könyvet, de ami nem tetszett is jobban volt felépítve, mint ez. Egyszerűen ebből ki lehetett volna hozni bármi jobbat. Például ha kiderül, hogy került Szofi ilyen közegbe. Miért választotta ezt az életpályát, azon kívül, hogy az édesanyja mondta neki? Annyitól senki nem lesz örömlány, mert a tornaszertárban letérdel egy márkás óráért, amit végül nem kap meg. Aztán ott voltak ezek a lelkizések a leveleken keresztül. Még ha látszódott volna valami jellemfejlődés azon kívül, hogy a végén megállapítja a nyilvánvalót. De nem, semmi. Egyszerűen semmi. Egy hatalmas semmi nekem ez a könyv. Mégis elég hosszú értékelést írtam róla…

Amúgy, még mindig azon gondolkozom, hogy mégis mi célja volt ezzel a könyvvel az írónak. Szerintem ezt már nem tudom meg. Hiába is akarom. Egyébként nekem olyan hatást keltett, mint amikor felmegyek egy nem olyan neves pletykaoldalra. Olvasok ott egy cikket, ami talán a címe alapján megfog, és végül a beltartalom az annyi, hogy az oldal bezárása után már nem emlékszem rá, hogy mi volt az, amit olvastam. Hagyjuk is, felesleges ezen pörögnöm. Egy hamis gyönyör az egész.


F.

Szalai Vivien: Hamis gyönyör - Egy luxusprostituált vallomásai
Kiadó: Art Nouveau
Megjelenés éve: 2010.
222 oldal

Van egy rejtett világ Magyarországon, ahol mindent pénzben mérnek. A rangot, a boldogságot és a szexet is. Egyes divatos partikon a meghívottak félmilliós ruhában érkeznek, de ezer euróért bármikor szívesen megszabadulnak tőle, akár egy percnyi röpke kéjért is. Az ilyen eseményen megjelenő luxusprostituált státusszimbólumnak számít. Nyílt titok, hogy a felső tízezer tagjai között számos olyan férfi akad, aki tökéletes testű, fizetett szerető segítségével kívánja kiélvezni a megvásárolható szexuális gyönyöröket - a pénz nem számít! Ebben a vendégkörben egy menet ezer euró, viszont csak a fantázia szabhat határt az aktus mibenlétének - szégyenérzet vagy gátlások soha. A luxusprostituált csókolózik, tűri a perverziókat, és vállalja a kockázatot azzal, hogy nem használ óvszert. A szerző újságíró, akinek egy magyar luxusprostituált vallott az életéről, tabuk nélkül. Az ő történetei alapján született meg ez a regény.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése