2021. április 5., hétfő

Húspiac, kicsit másként - könyvértékelés

LOL könyvek sorozattal már többször találkoztam. Mindig valahogy elkerültem őket, mondván, hogy 26 évesen nem pont engem szeretnének ezzel megszólítani. 2 évvel ezelőtt olvastam a sorozatból két könyvet, Cinder és Ella története olyan kis aranyos szerelmi sztori volt, átszőve komoly mondanivalókkal. Utána sem éreztem azt, hogy én nagyon kötődnék ezekhez a könyvekhez, úgyhogy nem kerestem célzottan a sorozat köteteit. Múltkor feldobta a Moly.hu, hogy egy új könyv jelenik meg hamarosan. Juno Dawson neve ismeretlen volt számomra, de valószínűleg írt már LOL könyvet. A Kifutó modell (az eredeti Meat Market Húspiac címe még találóbb) témája nagyon felkeltette érdeklődésemet, egy szösszenetet elolvastam az értékelésekből, és gondoltam adok neki egy esélyt.

A fülszöveget olvasva nagyon sok minden számítottam, hiszen kiemelik a #TimesUp és #MeToo kampányt, aminek felmerülése nem sok könnyed, vidám pillanatot vetít előre. Egy kicsit érdekel a modellek világa, hiszen több história kering, hogy épp egy-egy fotózásnál mi játszódik le, még ha csak fikcióban is, de szerettem volna kicsit betekinteni ebbe. Hát, kaptam is betekintést, rendesen…

Jana Novak átlagos 17 éves lányként éli életét. Osztálytársaival saját kis csoportjukat kialakítva telnek napjai az iskolában, ahol több bántó szót is kap androgün külsejével és szép szál magasságával kapcsolatban. Ennek köszönhetően egy kirándulás alatt rátalál egy ügynök, aki modelleket keres egy ügynökséghez. Sokat hezitál a lány, rengeteget vívódik magában, de aztán beadja derekát az ügynökeinek. Aztán innen indul el a csúcsra, ahonnan nagyot is lehet esni…

Az elején kicsit idegesített, hogy Jana ennyi mindent túlgondolt. Aztán belegondoltam, hogy fiatal, nagy döntés előtt állt, ami egyben hatalmas változással is járt az életében. Nem egy hétköznapi dolog ekkora döntés előtt állni tinédzserként, így sikerült túllendülnöm ezen. Ahogy belekerült a divat sodró világába, megtapasztalta minden oldalát. Amilyen hirtelen lett modell, olyan hirtelen lett befutott „sztár” is. És ezzel jött nagyon sok negatívum is. Fel kellett adni a megszokott életét, hiszen munkája elszólította külföldre is. Rengeteget ingázott, érezte, hogy távol van a családjától, a szerelmétől és a barátaitól is. Ezzel egyre magányosabbá vált. A könyv közepére már nagyon szembetűnő, hogy a fiatal lány mennyire magányos, és mennyire válik egyre reményvesztettebbé ennek köszönhetően. Közben az iskolában is nagy népszerűségre tett szert, aki korábban a legjobban piszkálta külseje miatt, az egyre közelebb akart hozzá kerülni, hogy bepillantást nyerhessen egy kicsit a hírességek világába. Illetve a lány baráti kapcsolatai is erősen megsínylették a modell karriert. Sabah karaktere nekem jobban tetszett már az elején is, mint Laurel-é. Utóbbi remekül adta a számító barát szerepét, hiszen ő volt az, aki kihátrált a barátságukból, mert Jana változott. A barátja, Ferdy számomra nagyon semleges volt. Érezhetővé vált, hogy nagyon másfelé tartanak az életben, de végül kitartottak egymás mellett. Nem tudtam eldönteni, hogy ez pozitív dologként könyveljem el, vagy nem. Értem én, hogy tini szerelem, meg Jana ragaszkodott hozzá, de számomra annyira nem volt jó a párosuk, hogy a lány visszafogadja végül, bűntudat ide vagy oda. Viszont le a kalappal előtte, hogy korához képest igenis éretten kezelt szinte minden szituációt, amibe került a munkája során. Érződik, hogy hatalmas fejlődésen ment keresztül, és iskolás tiniként hirtelen felnőttként ingázott New York, vagy épp Tokió között egy-egy napra. Hatalmas kitartást és jellemfejlődést mutatott Jana, ezért jár az óriási piros pont.

Egyre több olyan megbízást kap a lány, amit ugyan nem akar elvállalni, de a pénz miatt megteszi. Aztán jön egy olyan rész, amire úgy én sem számítottam, hiába volt ott a könyv hátulján, hogy #MeToo… Onnantól máshová helyeződik a hangsúly, Jana kirekesztettsége még nagyobb méreteket ölt, egészen addig, amíg egy elismert modell ki nem áll mellette. Szerintem ötletesen volt megjelenítve, hogy nem csak elmesélést kaptunk, hanem egy-egy cikk, interjú is belekerült az események kapcsán a történet vezetésbe. A lezárás nem lepett meg, mondjuk valahol kicsit féltem attól, hogy ennyi rossz történés után vajon hogyan lehetne jóra fordítani ezt az egész helyzetet.

Arra még szentelnék pár szót, hogy a szerkesztés milyen volt. Mint említettem, nem csak Jana elbeszélései alapján ismertük meg a történetet, hanem közbe volt szúrva pár internetes cikk, interjú. Illetve az egész egy interjúra lett felépítve, a fejezetek után ebből volt pár szösszenet, Jana hogyan is kommentálta az adott szituációt. Engem borzasztóan zavart, hogy ebben a könyvben mindenki mindenkit bébinek hívott. Nyilván, arra akart az író ezzel utalni, hogy kialakul egy elég közvetlen viszony a munkakapcsolatok során a modellek és megbízók között, de azért ezt nehezen tudom elhinni, hogy ennyire közvetlenség van mindenhol…

A történet számomra igenis adott plusz dolgokat. Igazából felülmúlta minden elképzelésemet, amit a könyvvel szemben támasztottam. Tudom, hogy fikció, és nem minden egyezik meg benne feltétlen a valósággal. De az író nem bízta ezt a véletlenre, hiszen a könyv végén leírta, hogy kért segítséget valóban modellként dolgozó lánytól, akinek az elbeszélései nagyon is inspirálták Jana regényének megalkotásában. Ugyan a köteten nem találtam sehol sem korhatárra vonatkozó besorolást, de én inkább 15-6 éves kortól ajánlanám olvasásra. Akit egy picit is érdekel a divat világa, és szeretne erről olvasni, az vegye bátran a kezébe a Kifutó modell kötetét. Biztosan vannak ennél hitelesebb írások is a témában, de ezzel sincs semmi gond!

F.

Juno Dawson: Kifutó modell
Meat Market
Kiadó: Móra
Kiadás éve: 2021
432 oldal

A Kifutó modell úgy kezdődik, mint egy közhelyes modellmese: a magas, vékony lány nincs kibékülve fiús vonásaival, egészen addig, míg váratlanul fel nem fedezi egy ügynökség munkatársa, és sztárt nem csinálnak belőle… A divat világa azonban legalább olyan sötét, mint amilyen ragyogó. És minden sarokban ragadozók leselkednek.

A regény főszerelője Jana Novak, egy átlagos lány a dél-londoni lakótelepről, aki néhány hónap alatt elképesztő sikereket ér el. De minél magasabbra kerül az ember, annál rémisztőbb a zuhanás lehetősége…

Juno Dawson őszinte és nyers regénye a divatipar árnyoldalát mutatja be, és a #TimesUp, illet a #MeToo korszakában időszerűbb, mint valaha. A brit szerző eddig legfontosabb könyve ez, melyből ráadásul hamarosan filmet is forgatnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése